Finn Graff og Hallgeir Opedal. Foto: Kathrine Geard

Vittig duo stiller ut

Finn Graffs sylskarpe tegninger og Hallgeir Opedals små tekstperler har inntatt veggene i Avistegnernes Hus.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De to, som ofte står bak portrettintervjuet i Magasinet Dagbladet har akkurat gitt ut boka «Graffs bok- en strek i tegningen». Boka inneholder 128 tegninger fra Graffs hånd, hver med en liten tekst formet som en samtale om bildene, signert Opedal. Alle tegningene har stått på trykk i Dagbladet, de fleste i tilknytning til kommentaren på side 3.

Morsom

Nå kan man se hele boka på veggene i Avistegnernes Hus i Drøbak.

– På vanlige utstillinger henger det bare bilder, kanskje med en tittel under, og folk skjønner ingenting. Og mine bilder er som oftest tegnet til aviskommentarer, som jo ikke er her. Men Hallgeir kom og lurte på om vi ikke skulle gå gjennom tegninger sammen, for å se hva jeg kjente igjen og si hva jeg mente med dem. Og akkurat det gjorde vi, forteller Graff.

– Dette er de umiddelbare, spontane kommentarene fra Finn. Han er veldig morsom og det har jeg prøvd å fange opp, sier Opedal.

Arbeidet begynte i januar og boka ble til «etter forbausende få møter».

– Jeg var redd det ville bli en del repetisjoner, men Finn sa alltid noe nytt, til hvert eneste bilde.

I boka erklærer Graff for øvrig at han alltid har vært imot å forklare bildene sine.

» Men etter alle disse årene har jeg skjønt at folk ikke skjønner dem. Hver leser har forskjellige tolkninger, og det er ofte sånne utrolig dumme tolkninger. Jeg blir helt oppgitt over hvordan folk klarer å mistolke en tegning»

Mester

Under åpningen av utstillingen lørdag sa Presseforbundets generalsekretær, Per Edgar Kokkvold, at Finn Graff tåler sammenlikning med de beste tegnerne i avishistorien. Og mente han trygt kunne utrope Graff til mesteren blant dagens korps av svært dyktige norske avistegnere.

– En kunstner som står på siden av virkeligheten, men som likevel er virkeligere enn den. Det er derfor Graff har opplevd – i Arbeiderbladet så vel som i Dagbladet – både store priser og sterke reaksjoner på sine tegninger, mens lederartiklene og kommentarene ved siden av som regel ikke har ført til noe, for å si det mildt, sier Kokkvold.

Kokkvold refererte også hva Graff svarte da han fikk spørsmål om arbeidsgiveren Dagbladet noen gang hadde reagert på hans tegninger.

«Det har hendt en gang. Jeg hadde tegnet litt gærent. Simensen misforsto. Han trodde at en finger var en pikk. En gang sa han til meg at han syntes jeg var litt utilgjengelig. Dum som jeg var svarte jeg at jeg kan treffes mellom tolv og fire hver dag. Alle syntes det var så intelligent sagt.»

Dagbladet

En av tegningene forestiller et eksemplar av Dagbladet brettet som en papirbåt. Slik er samtalen om dette mellom Graff og Opedal:

– Dette var da det begynte å gå dårlig med Dagbladet. Papirbåten tar inn vann, men i stedet for å øse båten for vann øser de ut mannskapet.

– Sto den på trykk i Dagbladet?

– Ja, jøss. Legg merke til roret som ikke når ned i sjøen. Ingen styring.

– Det er vel neppe tilfeldig at du har lagt en fotball oppi der?

– Nei, det er ikke tilfeldig.

Utstillingen i Avistegnernes Hus henger fram til jul

Powered by Labrador CMS