Dagbladets nett-tv startet mandag en serie om livet om bord på fregatten Thor Heyerdahl. Skjermdump fra db.no
Dagbladets nett-tv startet mandag en serie om livet om bord på fregatten Thor Heyerdahl. Skjermdump fra db.no

Dagblad-TV skaper bølger

Kokkvold med skudd for baugen på kanalen. Liker dårlig at den legger ut Sjøforsvarets skrytevideoer.

Dagbladets nett-tv (dbtv) startet mandag 21. januar en serie på fire episoder om Norges største krigsfartøy, fregatten KNM Thor Heyerdahl, på seilas over Atlanteren til USA. Sjøforsvaret har selv produsert videoserien «Livet om bord», som skal sendes over de neste ukene.

Det hele presenteres uredigert og uten kritiske spørsmål, med dbtvs logo i øvre høyre hjørne. Episodene avsluttes med teksten «Av Presse & informasjon Sjøforsvaret».

Informasjonsrolle

Dbtv befinner seg i urent farvann, skal man dømme etter reaksjonen til generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund:

– Medier skal ikke være informasjonskanal for institusjoner i samfunnet. Det må man overlate til de respektive informasjonsavdelingene. Nå er det jo langt flere informasjonsfolk enn journalister. Så det skulle ikke være nødvendig at journalister også påtar seg den rollen.

I følgeteksten til videoserien får vi i første episode av Sjøforsvarets egen serie «være med på bikkeinspeksjon og en god dose ufiltrerte betraktninger om nestkommanderende». Reaksjonene har ikke uteblitt. I kommentarfeltet under artikkelen på db.no takker en innsender på ironisk vis redaksjonen for å ha sett det som «en redaksjonell oppgave å publisere det norske forsvarets propaganda».

Journalisten har mottatt flere henvendelser om saken, og Kokkvold forteller at han ble gjort oppmerksom på innslaget mandag.

- Full uttelling

Kokkvold legger ikke fingrene imellom i sin kritikk av dbtv. Han oppfatter serien som god reklame for Sjøforsvaret som arbeidsplass.

– Dette må være til stor glede for informasjonsavdelingen til Sjøforsvaret. De har jo fått full uttelling. Enten det er et glansbilde eller saklig informasjon, og det er ikke avgjørende, så er det ikke dette mediene skal drive med. Jeg kan ikke skjønne hvordan dbtv kan forsvare å legge det ut. Kan det ha noen annen hensikt enn å få flere klikk?

Tekstreklame?

Landets fremste røkter av presseetikk viser til Tekstreklameplakaten, der det blant annet heter:

«Publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering» og «Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert».

– Såvidt jeg kan se er det ingen journalistisk vurdering her. Innslaget er urørt av en redaktørhånd. De journalistiske mediene er i endring og utfordres fra flere kanter. Det viktigste er at man i hvert fall begynner å heve hodet og prøver å gjenvinne troen på journalistikkens rolle. Dagbladet har en historie og en rolle som gjør at de bedre enn mange vet hva en kritisk presse skal drive med.

Les også: Seerne kan vinne helikoptertur med Forsvaret ved å like dbtvs Facebook-side.

Ikke forsvarsvenn

John Arne Markussen, ansvarlig redaktør i Dagbladet, avviser at tradisjonelt radikale Dagbladet plutselig er blitt norske mediers største forsvarsvenn.

– Dette har ingen ting med en kursendring å gjøre. Vi snakker her om en god og temmelig troskyldig serie. Forsvaret har lang tradisjon for å levere opplysningsfilmer, nyhetsklipp og illustrasjonsmateriale til mediene. Ikke minst NRK har benyttet seg av opplysningsfilmer opp gjennom årene, kanskje også fra Forsvaret.

Ifølge Markussen er det journalistiske utgangpunktet i dette tilfellet at Sjøforsvaret har tatt et meget avansert fartøy i tjeneste, ett av i alt fem like fregatter, kombinert med en spennende fortelling om ungdommen om bord og Forsvarets problemer med å rekruttere.

– Forsvaret er ikke en kommersiell aktør, så dette synes jeg er uproblematisk.

Ikke klikkbasert

Markussen mener Kokkvold også bommer i sin antakelse om at dbtv sender serien for å skaffe seg mange klikk.

– Vi prøver naturlig nok å oppnå høy trafikk på dbtv. Men jeg er i tvil om denne serien bidrar særlig mye til det. Det er også slik at tv-kanaler og nettmedier i dag flommer over av klipp fra Youtube og promofilmer for ulike kommersielle kulturtilbud. Man kan jo prøve å stanse det… Jeg anser at filmene fra Sjøforsvaret hører med i samme kategori.

- Vi redegjør

Når det gjelder påstanden om tekstreklame viser Dagblad-redaktøren til at videoserien presenteres utførlig i den tilhørende artikkelen. Han legger vekt på at Dagbladet dermed redegjør for hvem som har laget filmene og som er avsender.

– Det er viktig, for man skal selvsagt være oppmerksom på spørsmål om integritet. For øvrig jobber dbtv nå med eget reportasjemateriale som vil sette serien om KNM Thor Heyerdahl i en kontekst.

– Får dbtv betalt for å vise serien?

– Nei.

Kritisk blikk

I oktober ble det rettet et kritisk søkelys på innholdet på dbtv. Even Stormyhr ved Westerdahls høgskole skrev i Morgenbladet 19. oktober at Dagbladets nett-tv-satsing domineres av oppsiktsvekkende innslag basert på flauser, pinligheter, vold, traumer, sex og bisarr humor. Dette sa Markussen seg uenig i, men lovet å ta med seg kritikken i det videre arbeidet med kanalen.

– Frykter du at slike omstridte innslag kan svekke troverdigheten til nett-tv?

– Jeg opplever det litt paradoksalt at spørsmålet stilles i dette tilfellet, samtidig som det åpnes for produktplassering i tv. Nå har vi kommet såpass langt på utviklingslinjen for nett-tv at det neste på agendaen er å gi kanalen en profil.

– Så det har gått litt over stokk og stein hittil?

– Nei, men utviklingen har gått utrolig fort.