«Hovedbildet er heldigvis at redaktørenes frihet og uavhengighet står sterkt i Norge – også i Polaris, Schibsted og Amedia», skriver Norsk Redaktørforening.
Foto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
Det er ikke slik at redaktørenes rolle trues av konserner i seg selv
Norsk Redaktørforening om konserneierskap og pressestøtte.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Subjekt-redaktør Danby Choi løfter en viktig debatt i
kjølvannet av Altså-konkursen, om støtteordningene i stor nok grad tar hensyn
til ekstra kostnader og sårbarhet knyttet til det å stå helt utenfor konsern.
Det
er viktig for mediemangfoldet at det er mulig å starte opp og drive
redaktørstyrte medier også utenfor konsernene. Men det er langt derfra til å
hevde at konsernene lager like utbud overalt og at redaktørene her har mistet
sin makt, slik Choi gjør. Vi mener det er behov for noen nyanseringer.
På spissen og forbi
De tre største mediekonsernene Schibsted, Amedia og Polaris eier
i dag over 70 prosent av norske aviser. Et «offentlighetens Espresso House»,
kaller Choi det – det samme i koppen i alle filialer. Det er naturligvis satt
på spissen og forbi. Avisa Oslo, Kvinnheringen og Nettavisen er åpenbart ikke
underfilialer av en slags Amedia-overredaktør, men selvstendige redaksjoner med
egen profil og målgrupper.
Lokalaviser over hele landet kjenner sitt område og leverer
unik journalistikk til publikum. De lokale merkevarene og avisenes ulike
profiler er selve fundamentet for avisenes eksistens.
Men stordriftsfordelene og samarbeidet internt i konsernene
gjør det stadig vanskeligere å stå utenfor – det er nok en riktig observasjon,
og det er krevende å henge med i den teknologiske utviklingen på egen kjøl.
Mottar mer
Pressestøtten bør omfordeles til fordel for de uavhengige,
mener Choi. Den debatten bør i hvert fall føres med følgende i mente: Hver
enkelt publikasjon mottar pressestøtte basert på sine egne tall, nedslagsfelt
og profil – helt uavhengig av eier.
Frittstående aviser som Klassekampen, Dagen
og Subjekt mottar mer pressestøtte enn de fleste konsernaviser, for å gjøre et
enkelt poeng – og flere av de virkelig store pressestøttemottakerne tilhører konserner
som er langt mindre enn de tre store.
Redaktørforeningen mener hovedutfordringen ved pressestøtten
er at den er uforutsigbar og begrenset til en fast pott. Det gjør redaksjonene
sårbare, og kanskje aller mest de som står utenfor konsern.
En rettighetsbasert
pressestøtte ville gjøre mye. Så er det også et poeng at pressestøtten treffer
dårlig i oppstartsfasen, spesielt siden pressestøtten er basert på fjorårets
drift og i tillegg utbetales sent på året.
Forsøk på overstyring
At konsernavisene samarbeider er ingen hemmelighet – de
utveksler innhold på tvers, har felles annonsesystemer, analyse,
innloggingsløsninger og malverk. Samarbeid kan være svært viktig, ikke minst i
konkurranse med utenlandske giganter om folks tid og oppmerksomhet.
I slike systemer er det viktig at både redaktører og eiere
er bevisst på sine roller. Som både NRs egne undersøkelser og Amedias nylige
rapport viser, opplever for mange redaktører forsøk på overstyring som er klart
i strid med redaktørplakat og medieansvarslov.
Redaktørforeningen har også vært
kritisk til pålegg redaktørene får for eksempel om felles satsinger, hvor man
med rette kan spørre om dette går på bekostning av redaktørenes handlingsrom. Stoffutveksling
utfordrer redaktøransvaret i praksis, slik vi har sett i et par
«massefellelser» i PFU. Men redaktørers uavhengighet utfordres definitivt også
av eiere utenfor konsernene.
Hovedbildet er heldigvis at redaktørenes frihet og
uavhengighet står sterkt i Norge – også i Polaris, Schibsted og Amedia.
Prinsippene i Redaktørplakaten og medieansvarsloven er lite
verdt hvis de ikke leves i praksis, og de må forsvares hver dag ute i
redaksjonene. Vi ønsker velkommen diskusjoner om både eierkonsentrasjon og
redaktørenes frihet.