Det er ikke riktig at det som foreslås som en forenklet klagesak, alltid ender med at mediet går fri, skriver Elin Floberghagen.
Arkivfoto: Kristine Lindebø
DEBATT:
Dette er langt fra sannheten
Elin Floberghagen svarer på PFU-kritikken fra Anders Cappelen.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Anders Cappelen gjentar sin årvisse kritikk av at PFU-klager
får såkalt forenklet behandling. Kort fortalt betyr «forenkling» at klager som
sekretariatet mener ikke vil føre frem, legges frem for PFU uten tilsvar fra
mediet det gjelder. PFU får alle saksdokumenter, inkludert vår innstilling, og
avgjør deretter om saken ender med «ikke brudd på god presseskikk», eller om
den skal settes i gang til full behandling.
Forenklinger skal sikre at PFU, partene og sekretariatet
ikke må bruke unødig mye tid på klager som etter all sannsynlighet ikke vil
føre frem. I fjor ble 128 klager forenklet, mens 149 klager fikk full
behandling (altså med full tilsvarsrunde).
Når Cappelen gir inntrykk av at vi forsøker å villede folk med
å pynte på tallene, er dette langt fra sannheten. I vår
årlige statistikk, er vi naturligvis åpne om fellingsprosenten (både med
forenklet og full behandling) og også utviklingen over tid.
Det er heller ikke riktig at det som foreslås som en
forenklet klagesak, alltid ender med at mediet går fri. Hvert år velger PFU å
åpne noen av sakene til full behandling (fire klager i 2022, én i 2023, og én så
langt i 2024). To av disse har endt med fellelse, siste gang gjaldt det en sak
i PFU-møtet nå i juni.
I de fleste tilfeller følger PFU likevel sekretariatets
innstilling om forenkling. Det gjør utvalget altså etter å ha lest og satt seg
inn i det publiserte, i klagens innhold og i vår innstilling. Det kan være at
det ikke står så dårlig til med presseetikken i mediene som Cappelen skal ha
det til.
Det trekkes også frem at mange klager avvises. Det er
riktig, men den viktigste årsaken til dette er at klagerne verken er omtalt
eller direkte berørt av medieomtalen, eller at de ikke har samtykke fra noen
som er det. Da har de ikke klagerett og klagen avvises. Norsk Presseforbund jobber
med å forbedre kommunikasjonen vår om kravene til klager som kan behandles i
PFU, og forhåpentlig vil det bidra til at antall avvisninger går ned.