Det er ikke riktig at det som foreslås som en forenklet klagesak, alltid ender med at mediet går fri, skriver Elin Floberghagen.

DEBATT:

Dette er langt fra sannheten

Elin Floberghagen svarer på PFU-kritikken fra Anders Cappelen.

Publisert
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.

Anders Cappelen gjentar sin årvisse kritikk av at PFU-klager får såkalt forenklet behandling. Kort fortalt betyr «forenkling» at klager som sekretariatet mener ikke vil føre frem, legges frem for PFU uten tilsvar fra mediet det gjelder. PFU får alle saksdokumenter, inkludert vår innstilling, og avgjør deretter om saken ender med «ikke brudd på god presseskikk», eller om den skal settes i gang til full behandling.

Forenklinger skal sikre at PFU, partene og sekretariatet ikke må bruke unødig mye tid på klager som etter all sannsynlighet ikke vil føre frem. I fjor ble 128 klager forenklet, mens 149 klager fikk full behandling (altså med full tilsvarsrunde).

Når Cappelen gir inntrykk av at vi forsøker å villede folk med å pynte på tallene, er dette langt fra sannheten. I vår årlige statistikk, er vi naturligvis åpne om fellingsprosenten (både med forenklet og full behandling) og også utviklingen over tid.

Det er heller ikke riktig at det som foreslås som en forenklet klagesak, alltid ender med at mediet går fri. Hvert år velger PFU å åpne noen av sakene til full behandling (fire klager i 2022, én i 2023, og én så langt i 2024). To av disse har endt med fellelse, siste gang gjaldt det en sak i PFU-møtet nå i juni.

I de fleste tilfeller følger PFU likevel sekretariatets innstilling om forenkling. Det gjør utvalget altså etter å ha lest og satt seg inn i det publiserte, i klagens innhold og i vår innstilling. Det kan være at det ikke står så dårlig til med presseetikken i mediene som Cappelen skal ha det til.

Det trekkes også frem at mange klager avvises. Det er riktig, men den viktigste årsaken til dette er at klagerne verken er omtalt eller direkte berørt av medieomtalen, eller at de ikke har samtykke fra noen som er det. Da har de ikke klagerett og klagen avvises. Norsk Presseforbund jobber med å forbedre kommunikasjonen vår om kravene til klager som kan behandles i PFU, og forhåpentlig vil det bidra til at antall avvisninger går ned.

Powered by Labrador CMS