Tøft fjorår i Dine Penger

Rock bottom for bladet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Året 2012 hang som en mørk sky over hodet til ansvarlig redaktør Tom Staavi i Dine Penger. Et jævlig tøft år er blant karakteristikkene når Journalisten er i kontakt med ham.

Resultatet er styregodkjent, men ennå ikke sendt til Brønnøysund. Derfor har vi heller ikke de konkrete tallene. Redaktøren forteller uansett om et år hvor opplagsfallet på papir eskalerte og store investeringer måtte tas på digitale plattformer. Nettsiden, forteller han, var utdatert.

Helt på bunnen

– I slutten av mai i fjor lanserte Dine Penger nye digitale plattformer, samt nettbetalingstjenesten DP+. Vendepunktet for oss kom siste halvår 2012. Da begynte digitale inntekter å ta seg kraftig opp.

Mer enn et år senere forteller han at salget av abonnement er høyere enn forventet. Særlig er det salget av årsabonnement som går godt. Slikt gir forutsigbarhet i driften.

2012 var likevel rock bottom for Dine Penger, forteller Staavi. På tross av et fortsatt fall på papir, særlig løssalget, store investeringer i nye digitale plattformer og omstillingskostnader i organisasjonen, ble det likevel positiv bunnlinje før goodwill avskrives. En goodwill som er avskrevet til 0 inn i 2013.

Se fremover

Staavi ønsker å se fremover og ikke dvele for lenge ved tallene fra i fjor. Goodwill er nedskrevet, annonseinntektene og brukerinntektene på digitale tjenester øker. Hittil i 2013 har digitale inntekter steget mer enn papirinntektene har falt. Dermed kan vi legge grunnlaget for vekst, sier Staavi.

– Vi skal bruke tid på å øke betalingsmassen vår på DP+, men det tar litt tid. Det er klart at synker opplaget mer enda kraftigere enn budsjettert, er det grunn til bekymring.

Med mindre himmelen faller i hodet på ham, tror Staavi at Dine Penger skal komme enda bedre ut av 2013. Men han innrømmer at utviklingen i norsk økonomi bekymrer ham.

– Nylig var Virke ute og fortalte om en kraftig økning i antall konkurser i deres medlemsregister. Dette er et alvorlig signal om at noe ubehagelig er i ferd med å skje.

– Alle medier er avhengig annonseinntekter, betydelig lavere vekst i norsk økonomi er derfor alvorlig for oss alle. Vi må fokusere på de digitale brukerne og utvide basen. For ingen vet hvor mørkt det kan bli, men så lenge utviklingen er som nå, tror jeg det blir vekst for vår del i 2013.

Håper på digitalt

Leder Johan Nordstrøm i redaksjonsklubben sier han er langt på vei enig med Staavi i at man ikke skal se bakover. Men han understreker at 2012 var et tøft år for de ansatte og viser til nedbemanningen hvor i alt fem personer forsvant ut av bedriften, blant dem to journalister.

I slutten av mai ble det klart at medlemmene i redaksjonsklubben forhandlet seg fram til et gjennomsnitt på 18.500 kroner, inkludert 10.000 kroner fra det sentrale oppgjøret. Nordstrøm har et klart ønske for 2013.

– At den digitale satsingen gradvis øker inntektene våre og sikrer arbeidsplassene. Jeg ser positivt på utviklingen. Den ser så langt bra ut.

Powered by Labrador CMS