Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Et forstørrelsesglass, et skip i bølgene eller en plante som spirer? Assosiasjonene har vært mange, kunne mediekonsernet NHST fortelle da de helt nylig sjøsatte nytt navn for konsernet (DN Media Group) og ny logo: En sirkel over en vinklet strek.
Den nye logoen kan kanskje også trekke assosiasjoner til et annet, kjent selskap: Det amerikanske dataanalyseselskapet Palantir har lenge brukt en logo med en sirkel over en vinklet strek.
Der både navnet og symbolet til Palantir stammer fra noen magiske, allseende synesteiner i J.R.R. Tolkiens «Ringenes herre», opplyser Julie Lundgren, DN Media Groups konserndirektør for produkt og strategi og prosjektleder for rebrandingen, at de i utgangspunktet lekte seg med et forstørrelsesglass og en avis.
– Kan se at de ligner litt
Hun forteller Journalisten at hun har vært klar over likheten siden i fjor.
– Etter at vi hadde utarbeidet vårt symbol, sendte vi det til såkalt forundersøkelse hos Patentstyret. Da fikk vi beskjed om at symbolet kan registreres i de klassene vi ønsket oss, men også at det fantes to lignende registrerte symboler, blant annet Palantirs, sier Lundgren.
– Symbolene er ikke like, men vi kan se at de ligner litt. Vi ser ikke på likheten som noe problem, hovedsakelig fordi DN Media Group og Palantir opererer i helt forskjellige bransjer og fordi vi har fått positive signaler i forundersøkelsen fra Patentstyret. Jeg tror nesten ikke det hadde vært mulig å unngå visse likheter med andre på verdensbasis, uansett hvilket symbol vi hadde valgt, sier konserndirektøren.
– Det kan innvendes at fonten som brukes heller ikke er direkte ulik?
– Fonten vi bruker er kjøpt inn, det er en offentlig omsettbar font som heter Aeonik.
– Dere har ikke hørt noe fra Palantir etter lansering?
– Det har vi ikke, og de har vel heller ingen grunn til å kontakte oss, siden de har registrert seg innenfor områder som for eksempel dataprogramvare, etterretning og sikkerhetsteknologi.
Annonse
Åpner for ulike assosiasjoner
Symbolet de landet på, ga folk flere assosiasjoner de selv ikke hadde tenkt på, forteller Lundgren.
– Da vi gjorde brukerundersøkelser og spurte folk hva de så i symbolet, så noen et skip forfra, en mann som leste avis, et forstørrelsesglass eller til og med det kvinnelige kjønnssymbolet, sier hun, og fortsetter:
– Vi vil selv signalisere det vi står for, som er kunnskap og innsikt, som vi har drevet med siden 1889. Vi lekte oss med en avis og et forstørrelsesglass, og så var det veldig kult at brukere så andre ting vi også kan forbindes med. Vi synes det er tøft med et symbol som åpner for ulike assosiasjoner.
Lundgren opplyser at de også er klar over at Gjensidige har registrert et lignende symbol, en sirkel med en strek under, hos Patentstyret.
Palantir er en ikke helt uomstridt virksomhet; selskapet som ble grunnlagt av profilerte Peter Thiel og Alex Karp selger analysesystemer som skal kunne løse eksisterende saker eller til og med forutse hvor et lovbrudd kommer til å skje, eller hvem som begår det.