VGs Natalie Remøe Hansen, Ida Thune Øritsland og Tor-Erling Thømt Ruud på plass i podkaststudioet

Norsk mediebarometer

Én podkast­plattform dominerer

Her lytter vi mest på podkaster.

Norsk mediebarometer, som la fram oppdaterte tall i går, viser at 16 prosent av befolkningen lytter til podkaster i løpet av en gjennomsnittsdag. 

Og det er én podkastplattform som dominerer: 48 prosent lytter til podkaster via Spotify. NRK Radio inntar andreplassen, med 31 prosent, etterfulgt av Schibsted-løsningen Podme, som må nøye seg med 14 prosent.

Bak Norsk mediebarometer står Statistisk sentralbyrå (SSB).

«75 prosent av unge voksne mellom 16 og 24 år som lytter til podkast er også betalende lyttere, en økning på åtte prosentpoeng fra 2022», skriver SSB.

At tallet er såpass høyt skyldes at mange i denne aldersgruppen betaler for nettopp Spotify, som de benytter til å høre både musikk og podkaster.



Powered by Labrador CMS