Erlend Frafjord, Jo Moen Bredeveien og Knut Gjerseth Olsen står bak det nye magasinet Plot. Foto:Kathrine Geard
Erlend Frafjord, Jo Moen Bredeveien og Knut Gjerseth Olsen står bak det nye magasinet Plot. Foto:Kathrine Geard

Vokser med å grave

Salget av Plot øker for hvert nummer, og nå har de hentet inn mer penger.

– Vi er greit i rute, men så er vi ikke Alfa heller og som startet på 30.000 eksemplarer fra først utgave, sier Plots daglige leder Erlend Frafjord og humrer.

Sammen med Jo Moen Bredeveien og Knut Gjerseth Olsen startet han gravemagasinet Plot.

Det begynte med 1200 i løssalg og 1000 abonnenter på den første utgaven. Så spratt løssalget til like under 2000 eksemplarer. Og allerede nå viser prognosene at med én måned igjen av salgsperioden, så ligger nummer tre langt foran det salget av nummer to oppnådde.

– Den jevne salgsøkningen er et resultat av at vi blir stadig mer kjent, og at vi har vist at vi kan levere god kvalitet over tid, sier Frafjord.

Utenfor Norge

Og da er ikke iPad, samt et eventuelt salg i Sverige og Danmark tatt med. Frafjord forteller at de forsøker seg fram i de to landene med rundt 900 eksemplarer, liksom for å ta markedene på pulsen.

Særlig i Danmark har redaksjonen fått gode tilbakemeldinger. Frafjord forteller at de nesten hver dag får henvendelser fra dansker som ønsker å vite hvor de får kjøpt magasinet.

Og så er den tredje utgaven anmeldt i danske medier. Blant annet i danske Journalisten. Og i Informationen og Politiken.

– Det er overraskende at de skriver om magasinet som om det er noe som ikke er skjedd før. Det gir meg håp om fremtiden, sier Frafjord.

Innkjøpsordningen

I skrivende stund venter han på svar fra Norsk kulturråd om Plot kommer med i innkjøpsordningen. Da vil nettosalget komme opp mot 5000 magasiner. Magasinets bruttoopplag er på 10.000 magasiner.

Oppdatert: Etter at artikkelen ble publisert har Plot fått beskjed om at magasinet vil bli kjøpt inn til 500 bibliotek gjennom innkjøpsordningen.

Han forteller om et beinhardt arbeid hvor det ikke lenger er nok å bare tenke på journalistikken, men også om magasinet blir sett og hvordan.  Og så er det x-faktoren, annonsørene. Særlig de som kommer fra mediebyråene.

– Vi må nok øke antallet lesere en del før vi er flytende. Men vi har nettopp hatt en emisjon og hentet inn et par millioner kroner til. Da får vi gitt ut minst 5–6 nye nummer fram til neste høst. Da kan vi fokusere på journalistikken.

Største eiere

Fortsatt er det de tre gründerne som til sammen er største aksjonærer med litt over en tredjedel av selskapet. Frafjord forteller at emisjonen styrket hans tro på prosjektet, for noen av de nye aksjonærene er profesjonelle investorer som ikke har ry på seg for å strø om seg med penger uten at de tror investeringen blir lønnsom.

Og holder den journalistiske kvaliteten fram til våren, så er mye gjort.

– Hvis vi opprettholder standarden framover, så tror jeg det går fint.

Powered by Labrador CMS