Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten. Arkivfoto: Birgit Dannenberg
Espen Egil Hansen svarer på kritikken: – Hvem ble lurt?
Sjefredaktøren sier avisen ville dekket det på samme måte om de hadde eksklusivt intervju med Ronaldo som skulle stille opp i showkamp arrangert av en konkurrent.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det har vakt mange og sterke reaksjoner at Aftenposten torsdag slår opp sin egen showkamp som hovedoppslag på forsiden av papirutgaven. Internt har ansatte også reagert på omfanget med 11-12 siders dekningen av kampen som arrangeres av Aftenpostens eventavdeling og at billettinformasjon ble gitt i en redaksjonell kontekst.
Sjefredaktør Espen Egil Hansen har sittet i heldagsmøte hele torsdag, men svarer nå på kritikken mot avisen. Han sier dekningen ble diskutert før publisering og mener at oppslaget og omfanget er journalistisk begrunnet.
– Fordi i juni gjenskapes eller spilles omkampen etter det som trolig er det største idrettsøyeblikket i Norges historie, en av de største fellesoplevelsene våre. Nå møtes lagene fra den gangen, og det er en stor begivenhet i seg selv som mange hadde vært interessert i. Så har vi et intervju med Ronaldo som er godt og som kommer som en oppfølger på selve nyheten som gikk bredt i alle kanaler i går så vidt jeg kunne se, sier Hansen til Journalisten, og karakteriserer kampen senere slik:
– Dette er once in a lifetime.
– Stiller Ronaldo opp til intervju fordi det er en del av avtalen at han skal gjøre det som en del av promoteringen og betalingen han får for å være med?
– Jeg har ikke lest den avtalen, men så vidt jeg har skjønt får han betaling for å spille den kampen og at han avsetter noen timer til intervju. Det er en standardavtale.
Sammenligner seg med andre
Til vurderingen av oppslaget på forsiden, sier han at redaksjonen i går hadde en vurdering av hva som var det mest interessante de satt med, og at de falt ned på dette.
På spørsmål om omfanget på 11-12 sider, sier redaktøren at det er spørsmål som diskuteres daglig i Aftenposten.
– Men ville saken vært like viktig og dere gitt den den samme dekningen om det for eksempel var Dagbladets eventavdeling som stod bak en slik kamp?
– Vi hadde akkurat den debatten på oppslaget før publisering, om vi slått det opp om vi hadde det samme intervjuet da. Så er svaret på det ja. Så kan det godt være at vi har noen flere sider fordi det er vårt arrangement. Men det er sånn det er. NRK har en massiv dekning av Melodi Grand Prix Junior. TV 2 har av Farmen. Og Klassekampen dekker sitt julemarked så vidt jeg kan se.
Det eneste punktet han tar selvkritikk på er at billettinformasjonen burde stått som reklame.
– Men dette ble kjent i går, og det er bare en ting folk lurer på. Det er hvor du kan kjøpe billetten. Men jeg ser den at når vi har et så stort arrangement kunne vi med fordel lagt den opplysningen i en egen boks.
– Hvor mange billetter har dere solgt i dag?
– Det vet jeg ikke.
– Hvor mye tjener dere på dette showet?
– Det vet jeg heller ikke.
– Dere har vel et budsjett på det?
– Det håper jeg, men det er ikke opplysninger jeg har. Poenget er at, er det fullt vil vi tjene penger som vi kan reinvestere i vår journalistikk. Vi er et kommersielt mediehus. Du må betale for å lese Aftenposten på papir eller digitalt.
Annonse
Ønsker tøff debatt
Torsdag ettermiddag er det blitt kjent at Pressens faglige utvalg (PFU) har mottatt minst en klage på omtalen. Hvorvidt saken tas opp til full klagebehandling, er ennå ikke klart.
Hansen sier at han vil se nærmere på saken, svare og være med i debatten om saken kommer til behandling.
– Men så er et godt kontrollspørsmål; Hvem ble lurt?
– Du mener at ingen ble lurt?
– Ingen ble selvfølgelig lurt fordi det er tydelig hva som foregår. Det med billetten for eksempel er noe folk var interessert i.
Espen Egil Hansen deltok ikke selv på morgenmøtet der dekningen ble diskutert internt torsdag morges. Men han ønsker diskusjoner blant ansatte velkommen.
– Jeg ønsker en åpen og tøff diskusjon internt i Aftenposten for det er sånn vi best lærer og står rustet til å møte fremtiden.