Even Nordstrøm. Foto: Birgit Dannenberg

Svakere fra A-pressen

Men kostnadskuttene har hjulpet på bunnlinjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norges nest største mediekonsern belastet driftsresultatet i fjor med 100 millioner kroner i omstillinger. Annonsemarkedet har også bidratt til å påvirket inntektene i selskapet. Disse falt med 7,7 prosent til 377 millioner kroner i fjor. Disse inntektene og andre er blitt hentet inn igjen med kostnadskuttene.

– Svært tilfreds

– 2009 ble preget av sterkt fall i inntektene og omfattende omstillings- og nedbemanningsprosesser. Vi er svært tilfreds med at tiltakene som er iverksatt har gitt ønsket effekt gjennom målrettet innsats i hele organisasjonen. Kostnadsreduksjonene kompenserer for 98 prosent av inntektsbortfallet, sier konsernsjef Even Nordstrøm i en pressemelding.

Nordstrøm forklarer i den samme pressemeldingen at konsernet med disse kuttene er forberedt på et fortsatt svakt marked.

Bedre enn ventet

– Vi hadde aldri trodd at vi skulle få et brutto driftsresultat på 210 millioner kroner for 11–12 måneder siden. Det er vi utrolig stolte av, sa Nordstrøm på pressekonferansen i forbindelse med resultatet.

Konsernsjefen forventer å se svarte tall i nettsatsingene neste år.

19 prosent ned i TV 2

For det største selskapet i konsernet, TV 2, falt reklameinntektene med hele 19 prosent. Dermed endte året 57 millioner svakere enn året før med et brutto driftsresultat på 105 millioner kroner.

TV-selskapet opplevde likevel en vekst på tampen av året og fikk et fjerdekvartal som var 16 millioner kroner bedre enn 2008.

TV 2-optimist

Nordstrøm sa på pressekonferansen at han synes samtalene med departementet om ny TV 2-avtale går tregt, og viser til at det er lenge siden konsesjonen gikk ut ved nyttår.

Konsernsjefen tror likevel på et godt år for TV 2, og han regner med at TV-selskapet vil hente seg raskere inn og opp en avisene

Powered by Labrador CMS