Apple, Google, Facebook, Twitter og YouTube forbereder seg på det verste før valgkvelden.

IT-gigantene tar forholds-regler før valgkvelden

Frykter forvirring, feilinformasjon og kaos.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Verdens største IT-selskaper tar grep for å unngå feilinformasjon, forvirring og kaos i forbindelse med valget.

Selskaper som Apple, Google, Facebook, Twitter og YouTube forbereder seg på det verste før valgkvelden, skriver Washington Post.

Kandidater som erklærer valgseier før resultatet er klart, og folk som truer med vold, er blant utfordringene.

Informasjonspaneler med pålitelig informasjon vil dukke opp øverst i sosiale medier og ved søkeresultat i Google. Flere har varslet at de vil merke eller skjule meldinger med feilinformasjon eller oppfordringer til vold.

Politiske reklamer vil forbys av blant andre Google og Facebook etter at valglokalene stenges, og det kan vedvare opp til en uke.

Mange av aktørene lener seg på forskjellige utvalg av etablerte journalistiske medier med relativt høy tillit. YouTube og Apple vil bruke nyhetsbyrået AP som sin offisielle kilde til valgresultater. Andre vil bruke et utvalg som inkluderer blant andre Fox News, CNN og NBC News.

Twitter vil merke og skjule meldinger med feilinformasjon eller som oppfordrer til vold, spesielt fra kontoer med mange følgere (over 100.000). Dersom en tweet får høy spredning, kan det også komme opp en advarsel før man får retvitre.

De fleste aktørene har også faktasjekkere og programledere av kjøtt og blod som overvåker informasjon i de forskjellige kanalene.

Powered by Labrador CMS