Medieåret 2007: Ja, vi deler!
Det var året journalister snublet hals over hode etter leserne sine inn på Facebook, YouTube og andre nettverkssteder.
Ikke bare den gjengse nordmann oppdaget Facebook i 2007. Norske journalister ble så begeistret for det sosiale nettverket at Presseforbundets generalsekretær Per Edgar Kokkvold fant det på sin plass å advare mot bindingerog sammenblanding av roller.
Allikevel ble ‘fjesboka’ en utømmelig kilde for kjendisnyheter for tabloidpressen, en sikker klikkvinner på linje med sex og porno for nettavisene og leserne lærte seg å tipse hverandre via ‘deleknappen’ for Facebook, YouTube, Del.icio.us, Digg og Reddit.
Vanvittig fremgang
– Sosiale medier som Facebook og Nettby, har vokst fantastisk i 2007. Vi forventer ytterligere kraftig vekst i 2008, fordi mange målgrupper ikke har logget seg på ennå. Sosiale medier har blitt institusjonaliserte. Når tilstrekkelig mange har en vane, rekrutterer det videre, sier Paal Fure, som leder mediebyrået Vizeum til Journalisten.
Sosiale nettverk som Facebook, og bokmerkingstjenester som del.icio.us, setter folk i stand til å dele favorittfilmer, artikler og musikk med ‘venner’ fra hele verden. Det har vist seg å være en magisk plattform for økt distribusjon og berømmelse for dem som klarer å knekke «nettverkskoden». Et eksempel er de nå verdensberømte Lonely Girl 15 videoene på YouTube som fikk folk fra hele verden til å spekulere i identiteten til videoskaperen i 2006.
Det er disse mulighetene til å nå et stort, og potensialet globalt publikum, som har lokket all verdens tv-kanaler og nettaviser inn i sosiale medier. I Norge har NRK og TVNorge egne kanaler på YouTube, mens TV 2 Nyhetskanalen sier de ikke er til stede der pga. rettighetsproblemer.
Nye medievaner
– Facebook og YouTube har vært med på å skape nye medievaner. Nettet er blitt et enda viktigere sosialt møtested, og YouTube har stimulert til mer aktiv deltakelse. Brukergenerert innhold er blitt det nye moteordet, skriver Hanna Relling Berg, ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, til Journalisten om den største mediebegivenheten i 2007. Hun mener derfor at det blir viktig for avisen å videreutvikle tilbud som gjør at leserne kan delta aktivt.
Var det noen som virkelig satset på aktiv leserdeltakelse i 2007, så må det ha vært ABC Startsiden som lanserte nyhetsportalen ABC Nyheter med egen seksjon for borgerjounalister i mars 2007. Til neste år lover ABC-sjef Espen Udland at de skal satse enda mer på borgerjournalistene – da sender nyhetsportalen nemlig borgerjournalistene på skole.
Samtidig har en lang rekke norske medier etablert seg på Facebook, deriblant NRK, TV 2 Nyhetskanalen, Nettavisen og TV3-eier MTG. Der lever Facebook-gruppene deres side om side med Facebook-grupper som «NRK lisensen kan brenne i helvete», «Vi som vil ha tebake dei gode, gamle julekalendrane på nrk!» «Vi som synes tv2 heller skulle sendt hotell Cæsar istedenfor julekalenderem», «Boikotting TV 2 hvis de stopper gullfesten» osv. osv.
Men, det spørs om noen medier tør å trekke seg ut av den populære nettverkstjenesten. Da svenske Aftonbladet spurte folk i tjueårene om medievanene sine nylig, fant de ut at den Schibsted-eide tabloidavisens hovedkonkurrent var ingen andre enn Facebook.
Skjødesløse statsmakter
Riktignok har det ikke vært en smertefritt debut i sosiale nettverk for den tredje og fjerde statsmakt. Kokkvold ble sterkt kritisert for sine ‘gammelmannstanker’ om journalister og Facebook på vårparten, men enkelte, som burde visst bedre, fikk seg et par ubehagelige lærepenger i sitt ukritiske møte med Facebook.
Det tok et avisoppslag, og en mindre regional politisk krise, for Frp-politikeren Ove A. Vanebo, å oppdage at alle i Network Norway kunne lese hans Facebook-melding om hvordan han var «fucking bored in the kommunestyremøte» i Nedre Eiker.
At det er viktig å vite ett og annet om personvernsinnstillingene på Facebook, ble også den unge kvinnelige Guardian-journalisten som la ut bilde av seg selv i undertøy på fjesbok-profilen sin pinlig klar over. Bildet ble kjapt sirkulert blant kolleger og andre – til allmenn fornøyelse for resten av journaliststanden og evig skam for den berørte journalisten.
Nettverkseffekter?
Disse ‘innkjøringsproblemene til tross, for medier som NRK.no er det en stadig viktigere del av nettstrategien å være til stede og tilby innholdet sitt på Facebook, YouTube og tilsvarende nettsteder.
Hos TV 2 Nyhetskanalen er entusiasmen for Facebook noe mer laber nå enn når de toget inn der i våres:
– Rundt 2000 Facebook-brukere har Nyhetskanalen på siden sin etter hvert, og hvis de har 20 venner blir det jo en del. Vi gjorde jo det her for å få oppmerksomhet og har hatt en eksplosiv økning på videotjenesten vår i år, både for gratis og betalingstjenester, men om det skyldes Facebook vet vi jo ikke. Vi har et par tusen sidevisninger fra Facebook per måned, men det ser jo ut som om Facebook dabber noe av nå mot slutten av året, sier Anders G. Eriksen, prosjektkoordinator i TV 2 Nyhetskanalen.