Radio og podkast fra studio gir oss fattigere lydjournalistikk, mener Tine Eide ved OsloMet.
Foto: florantevaldez / Pixabay
DEBATT:
Færre podkaster som gir oss lyd av livet
Flere og flere podkaster lages fra studio. Det blir vi følelsesmessig fattigere av, mener Tine Eide.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Jeg underviser
journaliststudentene ved Oslo Met i podkast og radio. En viktig del av studiet
er å lage scenisk journalistikk, det vil si å vise fram virkeligheten ved å
være der når det skjer. Enten det er når miljøaktivister ror seg ut til et
stort tankskip for å stoppe det fra å tanke, når heimevernet øver på å beskytte
oss i tilfelle atomkatastrofe, eller når en due har surret seg inn i plasttråd
og trenger hjelp. Scenene viser fram deler av virkeligheten du ellers ikke
ville fått med deg.
Men,
når studentene skal ut i bransjen, er ikke dette kunnskap de trenger. Det vet
jeg fordi jeg i tillegg jobber med å lage podkast for noen av landets største
medieaktører. Det er lenge siden jeg var ute i felt eller hørte om noen andre
som var det.
Podkast og radio blir i all hovedsak laget i et studio, ikke ute i
verden der det vi snakker om skjer. Mens vi før ble tatt med ut i verden og inn
i samtiden, blir lytteren nå for tiden oftest dratt med inn i studio og tilbake
til fortiden. Er dette et problem da? Ja, for det endrer hvilke historier vi
forteller.
Podkast og radio blir i all hovedsak laget i et studio, ikke ute i verden der det vi snakker om skjer
Det
er dårlige tider i mediebransjen (det er det jo alltid), og det er billigere å
lage studiobasert innhold enn det er å sende en journalist ut, og inn i folks
liv. Men selv om mediehusene sparer penger, gjør det lytterne fattigere.
For
hva er det vi hører?
Satt på spissen kan du si: Liker du ikke true crime og
kjendiser som snakker sammen, så har du egentlig ikke så mye å gjøre i
podkastmediet lenger. Heldigvis finnes det noen (ytterst få) lysglimt som tar
samfunnsoppdraget vårt på alvor. La meg vise deg hvorfor de er så viktige.
Hvor mye vet du om
hvordan det er å være skeiv i et minoritetsmiljø der du står i fare for å miste
familien din om du forteller at du har fått en kjæreste av samme kjønn?
I
Svarttrost Doks Hemmeligheten møter vi norsk-tamilske Renold som
har bestemt seg for å fortelle familien sin at han er homo. Vi hører
journalisten skildre hvordan Renold holder seg fast i stolen og ikke får med
seg hva som skjer rundt ham.
Vi hører stresset i stemmen hans når han sier han
har åpnet en øl for å roe nervene. Selv om jeg ikke deler identitet med Renold,
er det ikke vanskelig for meg å leve meg inn i uroen hans. At jeg som lytter
får være med der det skjer, gjør noe med meg. Empatien min øker. Jeg opplever
en del av virkeligheten jeg ellers ikke ville fått med meg.
Skulle dette blitt
lagd i et studio, ville det ikke skapt samme lytteropplevelse. At Renold skulle
sittet ansikt til ansikt med programlederen og fortelle i fortid om det å komme
ut, ville ikke gitt i nærheten av den samme opplevelsen.
Det ville vært en virkelighetsframstilling
kjørt gjennom både hukommelses- og selvsensurfilteret hans og ville aldri kunne
gi samme sterke følelsen av empati som den gjør når jeg hører nervøsiteten i
Renolds stemme.
Men, mest sannsynlig ville du aldri hørt historien om Renold om
den ikke hadde blitt laget i reportasjeform, for den passer ikke som en
studiofortelling. Historien ville gått oss hus forbi. Med mindre han ble drept,
da kunne det blitt en true crime-fortelling.
La meg vise deg et
eksempel til - Hvor mye vet du om hvordan det er å være trygda i Trondheim?
Om
du vet noe som helst, er jeg nesten sikker på at det er fordi du har hørt Skitbyen fra
NRK. Her får vi bli med inn i Berits liv og være førti centimeter fra henne i
det hun får brev om at hun må flytte ut av huset sitt.
Gjennom fortvilelse og
galgenhumor får vi trekke våre egne slutninger om hvordan det må være å leve
som ufør og forholde seg til et system som ikke akkurat oppleves som hjelpsomt.
Det er noe helt annet å høre Berit fortelle røverhistorier fra sin egen stue
enn å høre henne studiointervjuet i EKKO på P2 etter podkasten kom ut. Hadde
det ikke vært for podkasten, ville nok Berit aldri blitt intervjuet i et
studio, for livet hennes passer heller ikke som en studiofortelling.
Med mindre
hun hadde forsvunnet på mystisk vis, da kunne også hun blitt en true crime.
Historiene vi får være
med på mens de skjer, der de skjer, fester seg i oss på en annen måte enn det
gjenfortalte historier gjør. Det er en øvelse i empati, det er med på å skape
forståelse og hjelper oss til å se verden mindre svart/hvitt. Det er trygt og
forutsigbart å lage studiobasert radio og podkast.
Men det gir oss en mye
fattigere lydjournalistikk.