Mediene bør etterstrebe å oppnå en mer kunnskapsbasert rapportering om alkohol, mener innleggsforfatterne.
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
DEBATT:
Fakta, ikke fordommer
Hvordan mediene dekker alkoholbruk som tema kan ha stor betydning. Derfor har WHO laget en guide for journalister, med mål om mer fakta og mindre fordommer.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Nylig publiserte Verdens helseorganisasjon (WHO) en guide
til journalister som ønsker å dekke alkoholbruk. Bakgrunnen for guiden er
erkjennelsen av at alkoholbruk representerer en global folkehelseutfordring,
der kunnskapsbasert forebygging kan gjøre en forskjell. Nettopp derfor er det
viktig at mediene formidler fakta og unngår stigmatisering.
Vårt felt er dessverre preget av begrepsforvirring og
ubetenksomhet. Det igjen skaper ofte uriktige og unyanserte bilder av mennesker
med utfordringer med alkohol. Dette er bilder og oppfatninger vi ikke lenger
bør være kjent med, og som minner om utdaterte figurer og et samfunn på et
tilbakelagt stadium.
Forsterke negative følelser
Når overskrifter som «alkoholiker» og «rusmisbruk» møter oss på nett og i avisstativene, bidrar det til
stigmatisering rundt en tematikk og en sårbar gruppe i samfunnet.
Vi forstår at
disse ordene vekker interesse hos leseren. Samtidig er det et problem at slike
overskrifter, bidrar til å holde liv i utdaterte uttrykk. Utrykk som skaper et
større skille mellom «oss» og «dem» og som ikke minst
bidrar til å øke skammen knyttet til disse utfordringene.
Det negative selvbildet og de vonde følelsene enkelte med
problematisk bruk av alkohol bærer på, kan bli forsterket av begrenset
kunnskap, manglende kompetanse og stigmatiserende begrepsbruk.
Du er ikke din lidelse
Ord er makt. Hvilke ord og uttrykk som brukes, kan si noe om
holdninger til sak og tematikk, enkeltpersoner og grupper i samfunnet. Eller
det kan bare handle om at «sånn har vi alltid omtalt det».
Bevisstheten rundt bruk av ord og uttrykk er større enn noen
gang. Du er ikke din lidelse. Man er så mye mer menneske, som går langt utover
egen lidelse. Ha dette i bakhodet når du som journalist skriver saker om
alkohol.
Som kompetansesenter for norsk arbeidsliv og
alkovettorganisasjon vet vi at skam er en barriere for mange og et hinder for
både å gi og få hjelp. Derfor er det viktig å bidra til mindre verbal
ubetenksomhet.
Vårt oppdrag er å skape en inkluderende og ivaretakende
arbeidsplass og en tryggere hverdag for alle. For å lykkes, og for å nå gjennom
med vårt budskap – må vi være i takt med tiden, følge samfunnsutviklingen og
kjenne vår målgruppe.
Samarbeid og kunnskap
Vi vet at kunnskapsbasert forebygging på feltet kan bidra
til å gjøre en forskjell. Og vår erfaring viser også: jo mindre skam og
stigmatisering, jo raskere kan man få den hjelpen man trenger.
Kunnskap og fakta bidrar i forebyggingen og er et helt
konkret tiltak for å innfri de sosiale bærekraftsmålene, altså minske sosiale
forskjeller og sikre at alle har forutsetninger for et godt liv med en god
helse.
Dere i pressen spiller en betydelig rolle i vårt samfunn,
som vaktbikkje og fjerde statsmakt har dere en kraft i dannelsen av holdninger,
oppfatninger og ikke minst sette agenda og påvirke til endring.
Kommunikasjon er et virkningsfullt verktøy og media er en
viktig kanal i vårt arbeid med å nå ut til befolkningen med nyttig kunnskap,
fakta og gode råd.
Derfor bør mediene etterstrebe å oppnå en mer
kunnskapsbasert rapportering om alkohol.
Vi oppfatter at det skrives mer og mer om de ulike sidene av
alkoholbruk i media. Det i seg selv er viktig og forebyggende.
Kunnskapsbaserte saker om alkohol i media er et effektivt og
høyt verdsatt forebyggende tiltak vi ønsker varmt velkommen.