Mediene bør etterstrebe å oppnå en mer kunnskapsbasert rapportering om alkohol, mener innleggsforfatterne.

DEBATT:

Fakta, ikke fordommer

Hvordan mediene dekker alkoholbruk som tema kan ha stor betydning. Derfor har WHO laget en guide for journalister, med mål om mer fakta og mindre fordommer.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Nylig publiserte Verdens helseorganisasjon (WHO) en guide til journalister som ønsker å dekke alkoholbruk. Bakgrunnen for guiden er erkjennelsen av at alkoholbruk representerer en global folkehelseutfordring, der kunnskapsbasert forebygging kan gjøre en forskjell. Nettopp derfor er det viktig at mediene formidler fakta og unngår stigmatisering.

Vårt felt er dessverre preget av begrepsforvirring og ubetenksomhet. Det igjen skaper ofte uriktige og unyanserte bilder av mennesker med utfordringer med alkohol. Dette er bilder og oppfatninger vi ikke lenger bør være kjent med, og som minner om utdaterte figurer og et samfunn på et tilbakelagt stadium.

Forsterke negative følelser

Når overskrifter som «alkoholiker» og «rusmisbruk» møter oss på nett og i avisstativene, bidrar det til stigmatisering rundt en tematikk og en sårbar gruppe i samfunnet. 

Vi forstår at disse ordene vekker interesse hos leseren. Samtidig er det et problem at slike overskrifter, bidrar til å holde liv i utdaterte uttrykk. Utrykk som skaper et større skille mellom «oss» og «dem» og som ikke minst bidrar til å øke skammen knyttet til disse utfordringene.

Det negative selvbildet og de vonde følelsene enkelte med problematisk bruk av alkohol bærer på, kan bli forsterket av begrenset kunnskap, manglende kompetanse og stigmatiserende begrepsbruk.

Du er ikke din lidelse

Ord er makt. Hvilke ord og uttrykk som brukes, kan si noe om holdninger til sak og tematikk, enkeltpersoner og grupper i samfunnet. Eller det kan bare handle om at «sånn har vi alltid omtalt det».

Bevisstheten rundt bruk av ord og uttrykk er større enn noen gang. Du er ikke din lidelse. Man er så mye mer menneske, som går langt utover egen lidelse. Ha dette i bakhodet når du som journalist skriver saker om alkohol.

Som kompetansesenter for norsk arbeidsliv og alkovettorganisasjon vet vi at skam er en barriere for mange og et hinder for både å gi og få hjelp. Derfor er det viktig å bidra til mindre verbal ubetenksomhet.

Vårt oppdrag er å skape en inkluderende og ivaretakende arbeidsplass og en tryggere hverdag for alle. For å lykkes, og for å nå gjennom med vårt budskap – må vi være i takt med tiden, følge samfunnsutviklingen og kjenne vår målgruppe.

Samarbeid og kunnskap

Vi vet at kunnskapsbasert forebygging på feltet kan bidra til å gjøre en forskjell. Og vår erfaring viser også: jo mindre skam og stigmatisering, jo raskere kan man få den hjelpen man trenger.

Kunnskap og fakta bidrar i forebyggingen og er et helt konkret tiltak for å innfri de sosiale bærekraftsmålene, altså minske sosiale forskjeller og sikre at alle har forutsetninger for et godt liv med en god helse.

Dere i pressen spiller en betydelig rolle i vårt samfunn, som vaktbikkje og fjerde statsmakt har dere en kraft i dannelsen av holdninger, oppfatninger og ikke minst sette agenda og påvirke til endring.

Kommunikasjon er et virkningsfullt verktøy og media er en viktig kanal i vårt arbeid med å nå ut til befolkningen med nyttig kunnskap, fakta og gode råd.

Derfor bør mediene etterstrebe å oppnå en mer kunnskapsbasert rapportering om alkohol.

Vi oppfatter at det skrives mer og mer om de ulike sidene av alkoholbruk i media. Det i seg selv er viktig og forebyggende.

Kunnskapsbaserte saker om alkohol i media er et effektivt og høyt verdsatt forebyggende tiltak vi ønsker varmt velkommen.

Powered by Labrador CMS