Andreas Thorsheim. Foto: Kathrine Geard

Andreas Thorsheim tar styreplass og eierandel i Filter Media

Styreleder Even-Aas Eng sier konseptet bak Filter Media er å skape et miljø og en sterk merkevare for både god journalistikk og annonsesalg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den tidligere direktøren i Bergens Tidende og nå direktør i Opera, Andreas Thorsheim, tar et eierskap på 2,5 prosent i Filter Media AS. Det skriver Filter Media i en pressemelding fredag morgen.

Overfor Journalisten vil styreleder Even Aas-Eng ikke tallfeste hvor stor aksjekapitalen i selskapet blir på.

– Selskapet er stiftet, men er under etablering. Vi vet hvem som skal eie hva, men jeg vil ikke kommentere hvor mye det er snakk om.

Blant de skarpeste hoder

Fra før er det kjent at Trigger-gründer Preben Carlsen og Even Aas-Eng er på eiersiden. Thorsheim trer inn i styret for Filter Media Norge AS på nyåret.

– Andreas er en av de skarpeste hodene norsk mediebransje har fostret, og det var et tap for hele bransjen da han gikk til tech-sektoren. Derfor er det svært gledelig at Filter Media Norge nå får nyte godt av hans kompetanse på digitale medier og teknologi, sier Aas-Eng i pressemeldingen. 

Thorsheim selv har savnet mediebransjen, og sier at dette var noe han måtte å bli med på.

– Jeg tror på kvalitet og er optimistisk for det beste innholdets kår på nettet. Filter Media satser redaksjonelt, med smart distribusjon og det beste mediekonseptet som er laget i Norge på lang tid. Det er bra de tar ansvar når meldingene ellers i bransjen er at «det går til helvete», sier Thorsheim i meldingen.

Even Aas-Eng. Foto: Frida Marie Grande

Vil skape sterk merkevare for annonsesalg

Even Aas-Eng sier til Journalisten at lanseringen av lansering skjer neste år, men kan ikke tidfeste lansering for nyhetssiden og innholdsmarkedsføringssiden Filter partner. På spørsmål om gründerne ønsker å tjene penger, svarer Aas-Eng:

– Det er intensjonen, ja.

– Hvorfor vil dere da bruke opp pengene dere tjener på Filter partner på Filter nyheter?

– Det er to årsaker til det. Det ene er at vi som har startet dette ønsker å drive god journalistikk. Det er et primært ønske for alle som er med på laget. Men det er en annen kommersiell baktanke med det også. Vi har et mål om å etablere et mediehus med troverdighet fordi vi lager god journalistikk. Og vi har tenkt å låne den troverdigheten når vi lager gode kommersielle saker. Så sånn sett er redaksjonell suksess en forutsetning for en langsiktig kommersiell suksess.

Even Aas-Eng sier at tanken er å etablere et miljø på linje med andre store mediemerkevarer med kompetanse på å lage og distribuere gode redaksjonelle saker.

– Det er mye av den samme kompetansen som ligger bak det å lage gode kommersielle saker og skape distribusjon på det. Det er en åpenbar synergi som ligger der. Det andre er at alt gjøres under ett merkenavn, Filter. Vi ønsker å etablere det som et sterkt merkenavn på linje med VG, Dagbladet, Aftenposten som er sterke brand i dag. Det får de igjen for når de selger annonser.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS