Amedia-eide Firdaposten i Florø leverte et årsresultat etter skatt på 1,1 millioner kroner i fjor. Det er 130.000 kroner bedre enn året før.
Omsetningen falt marginalt fra 19,3 millioner kroner i 2016 til 19,2 millioner i fjor.
Redaktør Svend Arne Vee sier at årsaken til at resultatet er at avisen blant annet lykkes med å få papirabonnenter til å bli digitale og at de får inn nye heldigitale lesere.
– Nedgangen på papirinntektene har vært mindre i vår region. Derfor har vi fått ok flyhøyde slik at landingen ikke blir så bratt som hos andre, sier Vee til Journalisten.
Banal nøkkel
Redaksjonelt takker han Amedia for innholdsinitiativet.
– Vi har vært tro mot de funnene på hva vi skal prioritere. Det er noe vi får betalt for. Vi gjør mindre av det leserne ikke vil ha og mer av det de vil ha samtidig som vi har samfunnsoppdraget i bakhodet.
– Hva er det leserne vil ha?
– Skal vi overleve digitalt til slutt må vi ta en posisjon som en lokal allmennkringkaster. De må vite at når de våkner klokka 6 skal de bli oppdatert på det de trenger å vite lokalt og regionalt.
Vee sier at redaksjonen begynte med tidligvakt i år og at det har gitt god respons for avisen. Tanken er at de lokale leserne skal gå til Firdaposten i stedet for nettsiden til NRKs distriktskontor.
– Før måtte de til NRK om morgenen. Nå trenger de ikke det. Da er det lettere at vi er førstevalget senere på dagen også.
Av saker sier han at personstoff går bra.
– Det er banalt, men det er det som er nøkkelen.
Trimmet kostnader
Kostnadene i avisen er redusert fra 18,2 i 2016 til 17,8 millioner kroner i fjor. Lønnsposten er ned fra 8,1 til 7,4 fordi antall årsverk er redusert fra 9,3 til 8,5.
Fra slutten av april ble Firdaposten en todagersavis med utgaver onsdag og fredag. Da var det under 30 prosent av papirabonnentene som ikke hadde registrert seg med den digitale aID-en.
– Fordi vi lager færre papiraviser har vi fått ned noen av de variable kostnadene som frilans. Vi er mer bevisst på hva vi bruker penger på.
Vee sier at de i motsatt retning må hente inn kompetanse på blant annet levende bilder.
– Det må vi ikke være redd for. Ofte er levende bilder salgsutløsende for digitale abonnenter.
Levende bilder blir brukt på sport, kultur og hendingsnyheter. At Florø er en del av fotballens 1. divisjon fra 2017 har selvsagt hjulpet.
Anbefaler annonsører Facebook
Men at inntektene opprettholdes skyldes også innsats på marked. Vee sier at avisen har en liten, men flink markedsavdeling som bistår annonsørene med rådgivning.
– Det er ikke alltid at annonsørene er store profesjonelle aktører, så da må du hjelpe på andre måter som å lage annonsebudsjett og gi råd.
Faktisk anbefaler avisen kunder også å annonsøre på Facebook.
– Det gjør vi når det er rett å gå på Facebook. Hvis kunden har et opplegg og du ser at de bør bruke litt penger i sosiale medier så må de få det rådet.
Tanken er at annonsørene skal komme tilbake.
– Vi lever av troverdigheten. Både redaksjonelt og kommersielt.
Firdaposten sendte 1,1 millioner kroner til eieren, Amedia, i form av konsernbidrag i fjor. At det ikke var mer skyldes begrensningene som følger med at Firdaposten mottar pressestøtte.
I sum har avisen 34 millioner kroner på konsernets «bankbok», men det er penger verken redaksjonen eller eieren får røre.
Vee spøker med at han gjerne skulle brukt pengene på en fest i anledning årets 70-årsjubileum for avisen.
– Den dagen vi tar av oppsparte midler til drift er vi på feil spor. Hadde det vært opp til meg skulle de pengene vært satt i bruk, men det er sånn det er.