– Jeg kjente at jeg hadde veldig lyst til å gjøre dette også, sier Siri Øverland Eriksen om å starte på en ny karrierevei.

Fotojournalistikk

Fotojournalisten sjonglerer to karrierer i tøffe bransjer 

Fotojournalist Siri Øverland Eriksen har fulgt drømmen om å bli motedesigner. Nylig vant hun internasjonal designpris.

Publisert

Selv om hun trives godt i jobben som frilans fotojournalist, var det noe uforløst i Siri Øverland Eriksens tilværelse. 

Tre år etter at hun var ferdig utdannet fotojournalist, gikk hun i gang med en ny utdannelse, nærmere bestemt bachelorstudiet i mote og produksjon.

– Jeg kjente at jeg hadde veldig lyst til å gjøre dette også, sier Eriksen til Journalisten denne snøfulle dagen i november. 

Vant designpris

Hun har nettopp kommet tilbake fra Kina med en bronsefarget designpris i kofferten. Nærmere bestemt en Hempel Award, en prestisjetung pris for unge motedesignere som også er en del av den kinesiske moteuka. 

Tre år etter at hun var ferdig utdannet fotojournalist, gikk Siri Øverland Eriksen i gang med bachelorstudiet i mote og produksjon.

Før jul i fjor sendte hun, på oppfordring fra lærerne, inn et forslag til en kolleksjon og kom overraskende nok til finalen. Overraskelsen var enda større da hun ble tildelt tredjeplassen i konkurransen. 

Men det er ikke bare motedesignpriser hun stikker av med, for i fjor vant hun nemlig andrepris i kategorien sport reportasje i Årets bilde-konkurransen.

Eriksen mener designstudiene har gjort henne til en bedre fotograf. Samtidig mener hun det har vært fint å ha med erfaringene fra fotojournalistikken inn i designjobben. 

– Prisutdelingen foregikk på kinesisk, så jeg må innrømme at jeg ikke hadde peiling på hva som foregikk, sier Siri Øvreland Eriksen.

– Det er ikke lenge siden jeg forstod litt mer om hva som var greia med nærhet, og hvor viktig det er i jobben som fotojournalist. Det har jeg tatt med inn i designet, og så har det vært bra å ha med litt av den kreative kontrollen inn i jobben som fotojournalist, forteller hun. 

Hun erkjenner at det er vanskelig å skulle velge. 

– Det å være på innsiden er jo unikt med fotojournalistikken, og så er det fantastisk å kunne ha full kreativ kontroll når jeg designer, sier hun. 

Følger hjertet

Hverdagen som frilans fotojournalist kan være både ensom og uforutsigbar, og selv om hun har jobbet som fast frilanser for Aftenposten de siste årene, ga studiene henne rammer, forteller hun. 

– Dette er jo en bransje som er fryktelig ustabil, jeg tror jeg bare har vært veldig heldig og funnet noe relativt stabilt, sier hun om Aftenposten-jobben.

Siri Øverland Eriksen mener designstudiene har gjort henne til en bedre fotograf, samtidig mener hun det har vært fint å ha med erfaringene fra fotojournalistikken inn i designjobben.

Å gå inn i enda en bransje som kan være vel så tøff og uforutsigbar som mediebransjen, er Eriksen ikke helt sikker på hvordan skal gå, men hun ser for seg at tiden hun bruker på de to jobbene til sammen kan fungere i lengden. 

– Jeg husker jeg fikk et råd av en lærer på folkehøgskolen. Da lurte jeg på om jeg skulle studere fotojournalistikk, økonomi eller jus. 

Han sa: «Siri, du må velge 10 prosent med hjertet, og 90 prosent med hjernen.»

– Det rådet fulgte jeg ikke, det er jeg glad for, jeg liker veldig godt tanken om å ikke følge hjernen, sier Eriksen og ler. 

Hun avslutter:

– Men, selvfølgelig, det er jo skummelt, og jeg vet jo ikke helt hvordan, men jeg håper det kommer til å ordne seg. 

Powered by Labrador CMS