Driftsoverskudd for IJ

Institutt for Journalistikk fikk et driftsoverskudd på nesten en halv million kroner i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Årsresultatet var imidlertid et underskudd på rundt 400.000 kroner. Instituttleder Frode Rekve er likevel godt fornøyd.

– Underskuddet skyldes en engangs belastning i forbindelse med tidligere leders sluttvederlag. Hvis vi tar den posten ut, er overskuddet på nesten en halv million kroner. Vi er fornøyd med at driften går i pluss, sier Rekve.

Høyere deltakelse

Det har de siste årene vært mest negative tall fra instituttet i Fredrikstad og Rekve sier de har fått bedre belegg på de åpne kursene i høst.

– Vi har gått direkte på en del redaksjoner og miljøer for å fylle opp ledige plasser og merker også at tidene er litt bedre nå enn de var for et år siden. Det er flere som bruker ressurser på å videreutvikle medarbeiderne. Vi har ikke måttet avlyse noen kurs og har dermed utnyttet kapasiteten bedre.

Han sier de også har hatt bedre belegg på kursene de arrangerer for NJ og MBL.

Vil øke på skreddersøm

– Et område vi ønsker å øke på er de kursene vi avholder ute i redaksjonene. De åpne kursene, samt kursene for NJ/MBL har gitt et driftsoverskudd og vi tror det er mer å hente i markedet for skreddersydde kurs. Vi ser at flere redaksjoner ønsker å bli bedre oppdatert på praktisering av etikkreglene og i forhold til sosiale medier og arbeid på digitale plattformer.

Rekve legger i disse dager kabalen hvor det skal kartlegges hvor mange ledige dager kursholderne hans har tilgjengelig til å holde skreddersydde kurs.

Fortsatt avhengige av støtte

Selv om kursvirksomheten nå går bedre enn i foregående år, sier Rekve IJ er helt avhengige av støtten de får.

– Vi fikk 12,3 millioner kroner i støtte i 2009. Av det var 8,2 millioner statlig støtte og resten fra forskjellige tilskuddsordninger gjennom NJ. Vi skal ikke være noe stort overskuddsforetakende, men vi er avhengige av driftsoverskudd for å styrke egenkapitalen.

Instituttet har 20 medarbeidere, hvor halvparten utgjøres av en fagstab og resten er administrasjons- og driftspersonale.

– Vi driver i praksis et lite hotell med kokker, vaktmester, administrasjon osv. Vi har undersøkt, men det er ikke noe å hente på å kjøpe inn disse tjenestene i stedet. Jeg mener vi har den bemanningen vi bør ha nå, og med bedre drift trenger vi ikke å bruke tid og ressurser på å tenke nedbemanning.

 

Powered by Labrador CMS