Urban med et menneskelig ansikt
Ingen bilder eller saker uten mennesker i dem, er mantraet Berlingskes gratisavis Urban vil snu den nedadgående trenden med.
Danske gratisaviser har blitt et mareritt for Mecom-sjef David Montgomery. Floppen med gratisavisen Dato, som var første avis på gata i den danske gratisaviskrigen, er antatt å ha kostet Mecom rundt 200 millioner danske kroner før den ble nedlagt.
Urban, den etablerte gratisavisen til Mecoms danske gren, Berlingske Officin, lå an til å gå i pluss for første gang da gratisaviskrigen startet i august 2006, men har siden tapt både lesere og annonsekroner til konkurrentene 24 timer og Nyhedsavisen. Nå vil Berlingske snu den deprimerende utviklingen med et helt nytt «menneskeorientert» konsept.
Større opplag, færre journalister
I går kom første utgave av nye Urban på gata. Samtidig økte både Urban og konkurrenten MetroXpress opplaget sitt i et forsøk på å ta igjen tapte posisjoner på gratisavismarkedet.
– Alle historier, enten det er drapet på Benazir Bhutto eller klimatoppmøtet på Bali, skal ta utgangspunkt i personer. Det er en interessant ny måte at lage avisen på, sa konsernsjef i Det Berlingske Officin, Lisbeth Knudsen til Berlingske Tidende, og la til:
– Der blir ingen bygninger eller sjangerbilder. Bare mennesker, mennesker og mennesker. Målet med relanseringer er å tiltrekke seg yngre lesere enn i dag, helst unge byboere i aldersgruppen 20-40.
Men selv om opplaget øker og designet endres, har Urban i den senere tid kuttet ned på journalister og flyttet sammen med Berlingskes tabloidavis B.T. Begrunnelsen for å minske staben har vært at man i større grad skal utnytte synergieffekter innen Berlingske Officin.
Blandet mottakelse
MetroXpress’ redaktør Jakob Høyer kalte Urbans relansering for nødvendig i lys av avisens fallende lesertall, men kritiserte den nye layouten. Et skritt i riktige retning, men dessverre neppe nok, mener Jane Ravn fra mediebyrået Mediaedge:cia.
Det er langt fra sikkert at gratisavisen Urbans nye konsept er tilstrekkelig til å lokke de unge byboere til, sier et annet mediebyrå, Carat Danmark, til Mediawatch.dk.