Vefsn No blir tredje avis i Nu-gruppen og Pål Leknes Hanssen (i midten) blir ansvarlig redaktør. Her flankert av styreleder Geir Are Jensen i Bodø Nu (til venstre) og Ståle Pettersen, daglig leder i Bodø Nu og Rana No. Foto: Roger Marthinsen, Rana No
Vefsn No blir tredje avis i Nu-gruppen og Pål Leknes Hanssen (i midten) blir ansvarlig redaktør. Her flankert av styreleder Geir Are Jensen i Bodø Nu (til venstre) og Ståle Pettersen, daglig leder i Bodø Nu og Rana No. Foto: Roger Marthinsen, Rana No

– Et lokalsamfunn med over 10.000-15.000 innbyggere bør ha to aviser

Starter ny avis på Helgeland.

Sammen med den erfarne avismannen Pål Leknes Hanssen starter Bodø Nu en ny avis i Mosjøen – for Vefsn og de tre nabokommunene.

Det er budskapet i en pressemelding fra avisgründerne.

Nettavisen får navnet Vefsn No – og blir med det søsteravis av Bodø Nu og Rana No. Lansering er planlagt til høsten. Den nye nettavisen vil utover Vefsn dekke nabokommunene Grane, Hattfjelldal og Leirfjord.

– Dette blir spennende og gøy. At initiativet mitt ble så godt mottatt av gründerne bak Bodø Nu har hatt alt å si for at jeg nå velger å satse, sier Leknes Hanssen, som blir ansvarlig redaktør for Vefsn No, ifølge pressemeldingen.

Siste halvannet år har den påtroppende redaktøren vært hotelldirektør i Mosjøen, men før det var han digitalleder, vaktsjef og journalist i Helgelendingen, tidligere Helgeland Arbeiderblad.

– Vefsn er et flott og spennende område, hvor det skjer stadig mer innen alle samfunnsfelt. Det samlede befolkningsgrunnlaget er på rundt 18.000 mennesker. Når en sulten og erfaren nyhetsmann som Pål tok initiativ, var vi ikke i tvil. Her må vi kjøre på, sier Geir Are Jensen, styreleder i Nu Publishing AS.

Nu Publishing AS blir majoritetseier med 65 prosent, samme andel selskapet eier i Rana No. Medgründer Leknes Hanssen skal eie de resterende 35 prosentene.

– Eierskap er motiverende. Dette er en modell vi er åpne for å gå inn i flere byer med. Vi stiller med vår erfaring og støttefunksjoner – og bringer med oss vår egenutviklede publiseringsløsning LYNX, som er ideell for små og mellomstore aviser. Terskelen for oppstart er lav. Det handler utelukkende om de rette folkene, sier Jensen.

Rana No ble startet opp i oktober 2017 – og har allerede 1100 abonnenter.

– Erfaringen i Rana har vært utslagsgivende for at vi nå satser videre. Med bunnsolid redaksjonell innsats kan vi skape sunne og slagkraftige aviser. Og annonsørene setter pris på at vi kommer inn og opphever monopolet, sier Ståle Pettersen, daglig leder i både Bodø Nu og Rana No.

I Bodø kjemper Bodø Nu med Avisa Nordland, i Rana med Rana Blad og i Vefsn vil kampen stå mot Helgelendingen, tidligere Helgeland Arbeiderblad. Alle tre Amedia-aviser.

– Ethvert lokalsamfunn over 10.000-15.000 innbyggere bør ha to aviser. Det skaper konkurranse, øker innholdsmangfoldet og sikrer at flere stemmer blir hørt, sier Jensen ifølge pressemeldingen.

– Bodø Nu har vist at det er mulig å være nyskapende og presentere et produkt som både annonsører og lesere vil ha. Jeg er overbevist om at dette er forhold som er overførbare til Vefsn og områdene rundt. I tillegg er det stor positivitet i næringslivet i Vefsn for tida. Dette ønsker vi å speile i Vefsn No, sier Leknes Hanssen.

Oppstart for Vefsn No er planlagt til onsdag 3. oktober klokken 19.00.