Ola Stave, administrerende direktør i Hallingdølen, sier det er flere grunner til at Hallingdølen takket nei til Amedia.
Foto: Hallingdølen
Hallingdølen takker nei til Amedia
Det står nå mellom Polaris Media og Mentor Medier.
Hallingdølen er blant avisene som siden desember har søkt
nye løsninger, etter at partnerskapsavtalen med Polaris Media ble sagt opp. Nå
bekrefter administrerende direktør Ola Stave at det står mellom to
alternativer. Amedia er imidlertid ikke en av dem.
Takker nei
Det var rett før jul flere små og store mediehus fikk
beskjeden om at Polaris Media hadde bestemt seg for å avslutte samarbeidet. Avisene er frem til nyttår partneraviser, hvor majoriteten tidligere har hatt avtale med Agderposten
Media, som ble kjøpt opp av Polaris i 2020.
Noen av avisene som ble kastet på dør av Polaris har gått
videre med Amedia, noen har valgt å gå videre selv, mens flere leter fortsatt
etter et nytt partnerskap.
– Vi har dialoger gående, men har valgt å takke
nei til tilbudet fra Amedia, sier Stave til Journalisten.
Han begrunner avgjørelsen med hvordan Hallingdølen er
organisert, prisnivået og et ønske om at Hallingdølen fortsatt skal være
Hallingdølen.
– Det er en prosess, og det er egentlig så langt
vi er kommet. Det skjer ikke mye i løpet av sommeren, så vi tar dette opp igjen
i august og håper på å lande avtale i september.
Dagen, som også har takket nei til Amedia, peker også på pris som en viktig årsak.
To alternativer
På spørsmål om hvilke alternativer de har, sier Stave at de
nå står i to løp. Det ene er å potensielt fortsette med Polaris i en ny avtale
når den nåværende avtalen løper ut ved nyttår. Det andre løpet de ser på sammen
med de andre avisene i samme situasjon, er et samarbeidet med Mentor Medier.
– Vi vet ikke helt hvor vi lander hen. Polaris
stiller litt krav med tanke på å fortsatt være samarbeidspartner. Når det gjelder
Mentor Medier er det snakk om et samarbeid som er ganske likt samarbeider med
Agderposten vi inngikk i 2016. Det er to gode alternativer, og de to modellene vi jobber videre med.
– Har dere slått fra dere tanken om å gjøre ting
helt selv?
– Ja, det var et alternativ. Men det er klart at
slik mediebildet er i dag, så er det risikofylt og skjørt å forhandle selvstendige
avtaler om drift, GDPR, support og alt annet. Det er for risikofylt.
Som Journalisten har omtalt tidligere, samarbeider flere avisen
i samme situasjon, og ifølge Stave står de sterkere sammen. Journalisten erfarer at Vest-Telemark Blad, Os og
Fusaposten, Hordaland Folkeblad, Suldalsposten, Firda Tidend og Grenda er i
samme situasjon som Hallingdølen.
Journalisten har tidligere skrevet at Hordaland Folkeblad har valgt bort Amedias løsning, mens blant annet Frostingen har gått for Amedia-løsningen.