Henrik Schultz. Foto: Kaupthing

– Bør ikke øke løssalgsprisen

Mens salgsinntektene til Dagbladet svinner, advarer medieanalytiker mot prisøkning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I første halvår måtte Berner Gruppen se at opplagsinntektene ble redusert med 29 millioner kroner. Dersom reduksjonen fortsetter i samme tempo, vil inntektsposten være redusert med 150 millioner kroner (en tredjedel) i løpet av tre år.

Tidligere har fall i opplagsinntekter blitt kompensert med prisøkning. Da Dagbladet gjennomførte dette i 2009, fikk løssalget en knekk.

Konsernsjef Tore Stangebye tror ikke tempoet i inntekts- og opplagsfallet vil fortsette. Han mener at annet kvartal er langt mer positivt enn årets tre første måneder. Dagbladet har snudd trenden fra 2009 og bremset opplagsfallet.

Opp igjen

– Hvordan skal dere kompensere inntektsfallet? Pristaket for løssalgsaviser er vel snart nådd?

– Jeg kan ikke svare på om pristaket er nådd, men vi har ingen planer nå om å gjøre noe med prisen vår. Det som er viktig for oss nå, er at farten er betydelig endret i forhold til den du beskriver, og det gleder vi oss over.

Stangebye sier at det er grunn til forsiktig optimisme for annet halvår, og han tror Dagbladet skal ta andeler i løssalgsmarkedet. Men nøyaktig hvor mye, vil han ikke si.

Konsernsjefen viser i stedet til at salget gikk bedre enn forventet i sommer, og at det gikk bedre enn i fjor. Fra andre til tredje kvartal i fjor steg opplaget på alle dager litt. Ved utgangen av juni 2009 var opplaget 106.073, ved utgangen av september var opplaget steget til 107.465 aviser. Altså en økning på mer enn 1000 aviser gjennom sommeren, her trekker trolig september noe ned for resten av fjorårets sommertall.

Effektivisering

I kvartalsrapporten for andre kvartal 2010 heter det at: «Det er nødvendig å fortsette arbeidet med ytterligere operasjonell effektivisering av driften av avisa, samtidig som det arbeides med inntektsgenererende tiltak.»

Også når det kommer til nettdelen, DB Medialab, understrekes viktigheten ved effektivisering og kostnadsstyring. Medialabben hadde i første halvår en omsetningssvikt på i overkant av åtte millioner, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er ikke bra, og konsernet påpeker at kostnadstiltakene i selskapet ikke har vært tilstrekkelige.

– Kan det komme flere kostnadsprogrammer som innebærer nedskjæringer?

– Vårt mål er kontinuerlig forbedringskultur, og det tror jeg aldri stopper. Jeg tror det er mulig å gjøre arbeidet litt mer effektivt og litt smartere og gjennom det klarer vi å kostnadseffektivisere. Men det er ikke satt i gang nye programmer med nye mål om å spare så og så mange millioner, sier konsernsjef Tore Stangebye.

Han understreker at de ansatte hele tiden må være på jakt etter å bli flinkere med kostnadseffektivitet.

Kvalitet

Medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities sier til Journalisten at en av Dagbladets store utfordringer er at det ikke er del av et større mediekonsern. Hadde de vært tilknyttet en større medievirksomhet, kunne selskapet hatt mulighet til å få større uttelling av blant annet annonsesamarbeid.

Schultz understreker at utfordringen som selvstendig mediehus er noe man ser nettopp på opplagstallene. Han mener at det kan komme bedringer gjennom 2011.

– Det går ikke å heve prisen så mye mer, gjør man det, så går det utover salget, sier Schultz og legger til: Men jeg tror at folk vil betale for prisverdig journalistikk og prisverdig innhold.

Powered by Labrador CMS