Festivalsjef Hill-Aina Steffenach ser med bekymring på at noen konkrete seminarer under Transform-festivalen nektes Facebook-annonsering.

Seminarer om journalistikk og Assange nektes annonsering på Facebook

Transform-festivalen får ikke noe godt svar på hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Oppdatert med kommentar fra Meta.

I forbindelse med Transform - Trondheim World Festival som går av stabelen mellom 4. og 11. september, holder kulturfestivalen to seminarer som berører journalistikk og ytringsfrihet, blant annet et om fengslede Julian Assange.

Men da festivalen skulle promotere arrangementene på Facebook, ble det stans: Annonser for de to seminarene ble blankt avslått.

Foruroligende, mener festivalsjef Hill-Aina Steffenach:

– Det er drøyt, og viser hvor stor makt Facebook har. Vi har aldri hatt problemer med annonsering tidligere. Her mener jeg de har et forklaringsproblem, sier hun til Journalisten.

Fellesnevner

Det ene arrangementet er en visning av filmen «Hacking Justice – Julian Assange», med påfølgende debatt med professorene Gisle Selnes og Rune Ottosen og forfatter og dokumentarist John Pilger.

Det andre, seminaret «Underrapportert virkelighet», handler i år om journalister som går mot strømmen i egne samfunn, ifølge festivalen selv. Her er Novaja Gazeta-journalist Elena Milashina og Haaretz-spaltist Giddeon Levy deltakere.

Allerede nevnte John Pilger deltar også her, uten at festivalsjefen vet om det er fellesnevneren Pilger eller noe annet som utløser annonsenekten.

– Men jeg har tenkt på det, og det er jo nærliggende å tro, siden han er den eneste koblingen mellom arrangementene. Hvis dette på noe vis handler om ham, må Facebook i alle fall forklare hva som er bakgrunnen, sier Steffenach.

Den australske veteranen Pilger har i en årrekke produsert dokumentarfilmer med kritisk tilsnitt om vestlig utenrikspolitikk. Nylig har han vært opptatt av det han ser som vestlig propaganda rundt invasjonen av Ukraina – og fått kritikk for å tegne opp et bilde der «Vesten alltid er ond».

BBC har omtalt at Pilgers Twitter-meldinger har blitt delt av 87 kontoer som også sprer russisk propaganda om Ukraina.

Lite informasjon

I det første svaret fra sosialmediet lød det at annonsen kan ha blitt avvist fordi den «nevner politikere eller handler om sensitive samfunnsspørsmål som kan påvirke opinionen eller stemmegivning og kan påvirke utfallet av et valg eller lovgivning.» (Journalistens oversettelse)

I videre dialog Journalisten har sett, foreslås det fra Facebooks side at arrangementene kan ha blitt feilaktig kategorisert som knyttet til ansettelser av journalister. Men annonsene er like fullt sperret.

Facebook tillater mange annonser om politiske spørsmål, og praktiserer åpenhet rundt annonsørenes pengebruk i denne kategorien.

Via kommunikasjonsbyrået Släger har Journalisten fått tilsendt kommentar fra kommunikasjonssjef for Meta Norden, Peter Münster.

Han peker på at festivalen ikke skal ha vært autorisert for å annonsere innen «samfunnsproblemer, valg eller politikk».

– Annonsører som ønsker å kjøre annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk er påkrevd å få kontoen sin autorisert for slike annonser. Dette for å sikre ytterligere åpenhet for menneskene som ser annonsen, slik at de enkelt kan verifisere hvem annonsøren er. Alle annonsører som ønsker å kjøre annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk er velkomne til å registrere seg for det. Prosessen tar vanligvis ikke mer enn 48 timer.

– For å unngå overraskelser oppfordrer vi alle som ønsker å legge ut annonser på plattformen vår til å lese seg opp på dette i forkant.

Powered by Labrador CMS