Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef MBL. Foto:Kathrine Geard

Håper på digitale abonnementstall  

Mens vi følger papiravisene tett på vei nedover, får vi vite fint lite om hvor mange som betaler for digitale utgaver.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Digital vekst sørger for at avishusene aldri har nådd flere lesere enn de gjør i dag, fortalte fagsjef i Mediebedriftene (MBL), Helge Holbæk-Hanssen, da han tirsdag formiddag presenterte opplag- og lesertall for 2012. 

For selv om papiropplagene fortsetter å falle er veksten større på digitale plattformer. Ikke minst var 2012 preget av en ekspansiv vekst for de mobile nyhetsplattformene, ble det opplyst. Flere leser nå VG og Dagbladet på mobil enn på papir, mens tallene er på samme nivå for regionavisa Adresseavisen.

Mangler tall

Fagsjefen viste også til at VG, med 30 prosents dekning, er største nettavis i Norge med NRK og Dagbladet på de neste plassene. Men Holbæk-Hanssen fortalte ingenting om hvor mange som kjøper VG+, Aftenposten på Ipad eller Fædrelandsvennens digitale innhold. 

- Hvorfor ikke, dette er jo framtidas løsninger?

- Det finnes opplagstall for e-avis, som var i vekst i fjor og nå utgjør 1,3 prosent av totalopplaget. Men vi har ennå ikke fått tall for andre digitale plattformer. Men jeg tror det kommer, vi har lagt til rette for det, sier Holbæk-Hanssen.

- Neste år da?

- Jeg håper det. Vi har akkurat vedtatt et regelverk for hvordan vi skal telle digitale utgaver og vil jobbe videre med tilpasninger. 

- Hvordan ser reglene ut?

- Det er veldig omfattende. Men kort fortalt skal antall eksemplarer knyttes til en gjennomsnittspris for produktet.

 

 

 

Powered by Labrador CMS