Den indiske journalisten Ravish Kumar i dokumentaren «While We Watched».

DEBATT:

Hvorfor pressen bør erstatte «storytelling» i formidling av konflikter

Journalistikk kan eskalere konflikter og påvirke samfunnets oppfatninger.

Publisert Sist oppdatert
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

For kort tid siden viste VGTV dokumentaren «While We Watched» om journalisten og nyhetsredaktøren Ravish Kumars kritiske journalistikk mot indiske myndigheter. Filmen viser hvordan Kumar og hans team forsøker iherdig å avsløre regjeringspartiet BGPs hatpropaganda, rettet mot den muslimske delen av befolkningen.

Den skildrer spesielt godt hvordan pressen bidrar til å eskalere konflikten, ved å skape frykt, sinne og fiendtlighet, slik at et politisk valg ligner en skrekkscene. I nesten alle samfunn finnes det i dag mange som velger å tenke, føle og handle på bakgrunn av pressens formidlinger, med begrenset selvstendig refleksjon. 

Ofte er verken de eller pressen oppmerksom på følgene av at grensen mellom fiksjon og virkelighet blir utydelig.

Ensidig skrekkfortelling

Store deler av den vestlige pressen har de siste trettiårene valgt å formidle en ensidig skrekkfortelling om muslimer og deres tro. Blant annet viser internasjonal forskning at vestlig media fremstiller muslimer som fanatikere, irrasjonelle, primitive og farlige

De blir hovedsakelig omtalt i forbindelse med terror, krig og politiske uroligheter. I Norge viser forskning at pressen har bidratt til å reprodusere stereotypier, konflikt og frykt for islam. En fersk utredning viser at halvparten av den norske befolkningen har fiendtlige holdninger eller utpregede fordommer mot islam og muslimer.

Akkurat som i skrekkfortellinger, fremstår hensikten å skremme folk, og skape irrasjonell panikk hos leseren, ved å skildre groteske og voldelige handlinger utført av fremmede eller ondsinnede karakterer. Forenkling og demonisering blir valgt som mål og metode, på bekostning av forståelse og innsikt om en konflikt eller sak.

Skjønnlitterære grep

Det er kanskje ikke tilfeldig at pressen tar i bruk skjønnlitterære metoder. I sitt klassiske verk «Forestilte fellesskap» fra 1983, skildrer samfunnsviteren Benedict Anderson, skrivekunsten og trykte mediers sentrale rolle i formingen av ideen om et fellesskap basert på en nasjonal identitet. 

Sentrale redskaper i denne prosessen var språk, symboler, og fortellinger om helter og antihelter. Han framhever spesielt den trykte pressens rolle i formingen av en utbredt nasjonal bevissthet, hvor en «oss mot dem» tenkning/fortelling stod sentralt.

Som journalisten og forskeren Amanda Ripley konstaterer i sin kritikk av dagens journalistikk, verdsetter pressen fortsatt fortellingens eldgamle kraft.

«Vi skjønner at en god historie innebærer konflikt, karakter og scene», skriver hun. Og «vi vet hvordan vi skal fange hjernens oppmerksomhet og stimulere frykt, tristhet eller sinne. Vi kan fremkalle raseri med fem ord eller mindre.»

Fiksjon vs. virkelighet

Det foruroligende er at en betydelig del av den vestlige befolkningen, ikke er i stand til å skille mellom fiksjon og virkelighet. 

Ifølge en FN-rapport har mistenksomhet, diskriminering og direkte hat mot muslimer steget til «epidemiproporsjoner». I Norge mener for eksempel nesten førti prosent av befolkningen at islam er trussel mot landet. I motsetning til skrekkfortellinger, som skaper angst og aversjon i en kort stund, fordi man er klar over at det er en forestilling, klarer ikke alle å trekke seg vekk fra settingen og plottet som pressen skaper og formidler. 

De fortsetter å leve i forestillingen, hvor de overdrevne farene og karakterene som formidles, oppleves som reelle.

På en annen side, viser meningsmålinger også at flertallet, i Norge 62 prosent, stoler mer på sine egne erfaringer. Subjektive erfaringer og selvstendige refleksjoner er de viktigste tiltakene mot pressens ofte snevre og dramatiske formidlinger. Det er for eksempel påfallende at pressen sjelden formidler den eksepsjonelle gjestfriheten som muslimer fra Indonesia til Tyrkia er kjent for.

Gjestfrihet og varme

Det finnes utallige skildringer fra for eksempel vestlige forfattere, reisende, studenter, turister og tidligere FN-soldater, publisert på private hjemmesider, student blogger og andre sosiale nettsider. Studerer man beretninger fra vestlige menn og kvinner som har konvertert til islam, forteller de fleste at gjestfrihet og menneskelig varme i møte med muslimer var utgangspunktet for deres interesse for islam. Kontrasten mellom pressens formidling av muslimer og deres tro, og det folk faktisk erfarer i den reelle verden, bidrar til å svekke tilliten til pressen. 

Tillitskrisen mellom en betydelig del av befolkningen og pressen, har blitt tydelig under krigen i Gaza. Mange, spesielt unge, har vendt seg til sosiale medier fordi de mener den tradisjonelle pressens dekning av krigen er ubalansert.

Som Amanda Ripely påpeker, kan ikke pressen lenger fortsette å anvende de gamle skjønnlitterære metodene for å formidle konflikter. For å være en relevant institusjon i samfunnet, må den i stedet benytte antropologens tilnærmingsmetode, mener hun. Det betyr ikke å dekke begge sider av en sak. Men at frykt, «de mot oss»-tenkning og demonisering, blir erstattet med et forsøk på å fremstille konfliktens kompleksitet og et større sammenheng.

Økt innsikt

Et eksempel på fremgangsmåten Ripley foreslår, kan være pressens dekning av begivenheten som utløste Den arabiske våren i 2010. Nesten hele den vestlige pressen beskrev hvordan den unge gateselgeren Mohamed Bouazizi, satte fyr på seg selv i Tunisia 17. desember 2010, i protest mot langvarig trakassering fra politiet. 

Store deler av pressen formidlet de vanskelige økonomiske og politiske omstendighetene rundt den arbeidsløse akademikeren, og beskrev hvordan den tragiske hendelsen bidro til et nasjonalt og senere regionalt opprør mot styresmaktene. 

Dekningen vekket både folks nysgjerrighet og den økte deres innsikt. I tillegg skapte den solidaritetsfølelse og forståelse for mennesker i nød.

Dessuten bidro pressens dekning i dette tilfellet, til å forene folk på tvers av etnisitet, tro og politiske ståsted, ved å avdekke og formidle strukturene som omgir samfunnet vi lever i. Formidlingen viste oss hvordan de materielle og sosiale/kulturelle sammenhengene, som de fleste har begrensede forestillinger om, kan påvirke våre liv. Reuters Digital News Report 2024 spurte publikum rundt om i verden hva som er viktig for dem i nyhetsformidlinger.

De fleste ønsket ikke mer underholdning, men de ønsket andre perspektiver, økt innsikt og mer inspirasjon som får dem til å føle bedre om verden.

Powered by Labrador CMS