Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg

Mobil nesten dobler

Omsatte for nesten 26 millioner mer bare i mars.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medievanene er i endring og fører til nedgang i reklameomsetningen på papir. I digitale medier øker det derimot.

Statistikken fra INMA Nettforum utarbeidet for MBL viser at annonseomsetningen steg med 17 prosent i mars isolert, sammenlignet med samme måned i fjor. Da falt forøvrig påsken i mars, noe som gir lavere reklameomsetning.

Mars er av mange i bransjen blitt omtalt som en av der dårligste månedene på lenge. Men på nett ble det omsatt reklame for 308 millioner kroner, det er i underkant av 46 millioner kroner bedre enn ved samme tid i fjor.

Tallene inkluderer blant annet finn.no, eiendomsnett og flere ikke typiske mediehus. De inkluderer derimot ikke Facebook, Google og Yahoo! for å nevne noen.

Det er særlig på mobil veksten er stor, opp 82 prosent fra samme tid i fjor. Omsetningen av merkevareannonser på mobil er på 35 millioner kroner. Tablet økte omsetningen fra 6,3 millioner i mars i fjor, til 10,9 ved samme tid i år.

Størst

Merkevare er den klart største inntektskilden på nett med en omsetning på 215,6 millioner kroner i mars. En økning på 20 prosent fra i fjor. Og enn så lenge er display/desktop klart størst med en omsetning på 169,7 millioner.

Rubrikk står for 92,6 millioner i perioden. Her er stilling ledig største post med 38,5 millioner kroner. Det er en svak økning på én prosent fra i fjor.

Den samlede veksten for første kvartal er veksten noe svakere. Dette skyldes en svikt på åtte prosent i inntekter fra stilling ledig. I årets tre første måneder ble det kjøpt annonser for ledige jobber for ni millioner kroner mindre enn ved samme tid i fjor.

I samme tid viser mobil en vekst på 92 prosent for kvartalet og nærmer seg 100 millioner kroner med stormskritt. Merkevare steg med 21 prosent til 570 millioner kroner.

I alt ble det omsatt reklame på internett for 823,4 millioner kroner. 104 millioner kroner mer enn første kvartal i fjor.

 

Powered by Labrador CMS