Sommerglede i nettannonseringen

Nye rekorder i Sommer-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aldri før har norske nettselskaper opplevd en annonseomsetning i juni som i år, viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening og bransjeforeningen for Interaktiv Markedsføring (INMA) i en pressemelding. Ifølge meldingen ble det omsatt reklame for i overkant 188 millioner kroner i juni i år, en forbedring på 26 prosent eller nesten 40 millioner kroner.

Det er de konjunkturbaserte annonsene som eiendom og stilling ledig som øker mest målt i prosent. Disse vokser med henholdsvis 33 og 48 prosent. Det samme gjør sekkeposten annet, mens merkevareannonseringen økte med 23 prosent.

Denne annonseringen gir også størst vekst i kroner i juni, opp med 24 millioner til 126 millioner kroner.

Juli

Også i juli var det gode resultater å spore i annonseomsetningen. I perioden gikk omsetningen opp med like under 25 millioner kroner til 121 millioner, sammenlignet med samme periode i fjor.

Eiendom står på stedet hvil i perioden, mens merkevareannonseringen er opp hele 37 prosent i perioden. I juli ble det omsatt merkevareannonser for 81,1 millioner mot 59,3 millioner ved samme tid i fjor.

Så langt

Omsetningen så langt i år er opp 19 prosent. Ved utgangen av juli var det blitt omsatt reklame på nett for 1,163 milliarder kroner. Ved samme tid i fjor var omsetningen på 974 millioner kroner.

Største med klar margin er merkevareannonseringen, som i perioden er økt 16 prosent til 789 millioner kroner. Eiendom og bil/motor har begge vekst på 17 prosent, stilling ledig er 40 prosent og posten for annen annonsering er økt med 30 prosent.

– INMA observerer at det er til dels stor variasjon mellom vekstratene til de ulike medieaktørene. Lokalavisenes satsning på digitale medier viser tydelig bidrag til veksten. Markedslederne innenfor de ulike kategorier kapitaliserer også godt på merkevareposisjon og trafikk. Statistikken viser at markedet definitivt er på vei opp og vi er optimistiske for utviklingen for høsten, sier daglig leder Børge Vike Sandengen i INMA.

Powered by Labrador CMS