Harde inntjeningskrav på nett
Populær Yahoo-spaltist hevder hun ble sparket fordi hun ikke tiltrakk seg de mest attraktive annonsørene.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det begynte med at professor Edward Wasserman skrev i sin Miami Herald-spalte at karrierespaltisten Penelope Trunk hadde mistet kontrakten sin med Yahoo Finance fordi spalten hennes ikke trakk nok lesere. Wasserman skrev at dette bare var et bevis for at nettjournalistikk er blitt en forbruksvare, hvor man tilber trafikktall på samme måte som de amerikanske tv-nettverkene dyrker seertall.
Men realiteten er mye verre, skriver Lucas Grindley, driftsleder for Herald Tribune, på sin personlige blogg, og viser til Penelope Trunks egne uttalelser på bloggen sin:
– Hos Yahoo handler alt om trafikk, og ifølge Wikipedia har min spalte en av de høyeste trafikkratene på hele Yahoo. Men det viser seg at finansielt innhold får en mye høyere CPM (annonserate) enn karriereinnhold. Så selv om min spalte har mye trafikk, selger Yahoo karrierespalten min til annonsører som en del av Yahoos finans-pakke, og jeg trekker ned CPM for hele pakken, skriver Trunk om hvorfor hun fikk sparken.
Ifølge den samme Wikipedia-artikkelen som Trunk viser til har Yahoo ikke kommet med noen offentlig uttalelse som støtter Trunks fremstilling av saken.