Foto: Flickr/ralphbijker

Ser PR-jobb som mulighet

Mangel på jobber i mediene gjør kommunikasjonsbransjen attraktiv for journaliststudenter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Studvest kan halvparten av sisteårsstudentene på journalistikkutdanningen i Bergen tenke seg en karriere i kommunikasjonsbransjen.

Strategisk lurt

Journalist Silje Gomnæs i Tønsbergs Blad tror at undersøkelsen gjenspeiler forholdene i arbeidsmarkedet. Samtidig mener hun journalistikkstudiet kan være et strategisk klokt trekk for studenter som vil inn i kommunikasjonsbransjen.

- Det er uvurderlig å vite hvordan en journalists arbeidshverdag er og hvordan en redaksjon fungerer hvis du skal jobbe i et PR-byrå og kommunisere direkte mot mediene. Slik kunnskap gjør det mye lettere å ha et godt forhold til journalistene. Det blir dermed en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Kort kommunikasjonskarriere

Gomnæs tok selv nylig et avbrekk fra journalistikken for å jobbe med kommunikasjon. Men det holdt med kun et halvår i Gambit HK, før hun vendte tilbake til journalistrollen.

- For min del ble det etisk vanskelig å jobbe frem enkeltprodukter jeg ikke kunne stå for personlig. Det var ikke fordi det Gambit gjorde i seg var uetisk, men som tidligere forbrukerjournalist ble det vanskelig. Ingeborg Volan (Spesialrådgiver sosiale medier i NRK, red.anm.) har sagt at jourrnalistikk for noen er en legning, vel så mye som et yrke, og det er sånn det føles for meg.

Bakgrunnen for at Gomnæs byttet beite var ren nysgjerrighet, i tillegg til at det var vanskelig å finne fast journalistjobb på den tiden. Hun tenkte at det kunne jo ikke være så galt som fordommene hennes ville ha det til.

- Jeg fikk banka mange fordommer ut av hodet. Det var veldig sunt. Da jeg jobbet i Gambit var det flere gamle journalistkollegaer som spøkte med at jeg hadde gått over til ”The Dark Side”, det kjentes litt urettferdig. Når jeg nå er tilbake i journalistikken setter jeg pris på PR-rådgivere som har satt seg inn i min hverdag. Det kan i det minste gi konstruktive diskusjoner om det de har å komme med.

Kjenner seg ikke igjen

Klubbleder Sofie Svanes Flem i Norsk Journalistlags studentklubb i Bergen kjenner seg ikke igjen i det som kommer frem i Studvests undersøkelse.

- Jeg har ikke inntrykk av at noen begynner å studere journalistikk for å komme seg inn i kommunikasjonsbransjen. Det ville være rart om dette var det eneste målet ved å ta studiet. Til det finnes jo mange andre studier.

Flem ser imidlertid at det ikke er helt uvanlig for journalister å bytte bransje. Hun tror det kan ha med økonomisk trygghet og mulighetene på arbeidsmarkedet å gjøre.

- Det er ikke slik at hver tredje student har kommunikasjonbransjen som sitt førstevalg, men at de ser for seg dette som en mulighet. Jeg kan forstå at det er et tryggere alternativ når man har fått familie. Men personlig vil jeg prøve å unngå det. Selv om det er lett for meg å si nå.

(Oppdatert med en presisering fra Gomnes av at det var vanskelig å promotere enkeltprodukter hun ikke kunne stå for personlig.)

Powered by Labrador CMS