Hurra for Medier24 som denne uka fyller ti år med hopp og sprett osv. Her er gründer Gard L. Michalsen fotografert ikke så lenge etter lansering.

MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:

Jubileums-utgave: Middel­aldrende mann om Medier24

Denne uka er det ti år siden Medier24 publiserte sin første artikkel. 

  • Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
  • Denne «spesialutgaven» av spalten ble først publisert i Medier24.

Sommeren 2016 gikk en energisk fyr av toget på Eidsvoll stasjon. På slep hadde han en fotograf og en journalist fra Klassekampen.

Et kort kvarter senere var de på plass i lokalene til Eidsvoll Ullensaker Blad, avisen hvor jeg på dette tidspunktet var ansvarlig redaktør og administrerende direktør.

Bakgrunnen for besøket var et tips jeg hadde sendt Medier24-gründer og redaktør Gard L. Michalsen, mannen som nå ble fotografert av Klassekampen mens han intervjuet meg. 

Ikke noe vi kan prioritere

Tidligere hadde det gått tips fra meg i retning Journalisten også, men der var svaret stort sett at dette ikke var noe de kunne prioritere nå. Det jeg her skriver er ikke ment som kritikk av mine forgjengere. Nå som jeg selv er redaktør for nettopp Journalisten må jeg innrømme at dette er noe jeg ofte selv svarer. Sannsynligvis ville jeg i dag, vært enig med mine forgjengeres konklusjon om å ikke prioritere mine tips.

Likevel, interessen for å kontakte Journalisten ble ikke styrket av disse tilbakemeldingene, så jeg sendte i stedet en epost til den fremdeles forholdsvis nye nettavisen Medier24. En epost hvor jeg fortalte at vi var en av de første konsernuavhengige avisene som hadde tatt i bruk Facebooks Instant Articles. Løsningen som var «det neste store» en kort periode for drøyt åtte år siden. 

Michalsen svarte positivt på henvendelsen, og det gikk ikke så mange dagene før han hadde investert i en togbillett. Med seg på den 33 minutter lange togturen fra Oslo hadde han Klassekampen. Årsaken til turfølget var at de skulle laget et portrett­intervju med ham. Reportasjeelementet i Klassekampens intervju, ble turen til grunnlovsbygda og Medier24-sjefens intervju med meg

Fakta

  • Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
  • Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
  • Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/
    Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
  • Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
  • Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.

Opp om morgenen

Dette kan ha vært mitt første fysiske møte med Medier24. Jeg er litt usikker. Uansett var det ikke lenge før jeg møtte Michalsen igjen på en mediekonferanse. For Gard var på dem alle. Og han behandlet alle som om han hadde kjent dem i årevis. 

Like etter at jeg startet i Journalisten, sommeren 2018, møtte jeg ham på nytt på utdelingen av Fagpresseprisene.

– Du står opp tidlig, sa han.

En endring han hadde oppdaget i Journalisten etter at jeg tok over, var at dagens første sak ble publisert klokka seks. Det var gjerne noen timer før det skjedde noe på Medier24-fronten.

Jeg hadde på den tiden morgenfriske barn, og trengte ikke å tidspublisere saker for å være tidlig ute.

Ikke lenge etterpå begynte Medier24 å publisere sin første sak klokka 5.55.

Så sånn har jeg vært med på å sette mitt preg på Medier24.

Gjort hverandre bedre

Jeg er usikker på hvor seriøst redaksjonen i Journalisten tok den nye konkurrenten da den dukket opp for ti år siden. Dette var før min tid. Skal jeg gjette, vil jeg tro at de trakk litt på skuldrene i starten. Det ville sannsynligvis jeg ha gjort. Men gradvis, etter hvert som Medier24 fikk en tydeligere profil, vil jeg gjette at den økte konkurransen førte til høyere skuldre i hverdagen. 

Igjen, uten å kritisere dem som jobbet i Journalisten i 2015, jeg er rimelig sikker på at Medier24 har bidratt til å gjøre Journalisten til et bedre redaksjonelt produkt. Både da og nå. 

På samme måte vil jeg tro at Journalisten har bidratt til at Medier24-redaksjonen ikke kan slappe av. 

Medier24 på scenen i 2018: Fra venstre Gard L. Michalsen, Erik Waatland, Eira Lie Jor og Julie Hansson Tangen.

I ulike festtaler snakker vi gjerne om at vi liker konkurranse. At det gjør oss bedre. Den siste delen er jeg rimelig sikker på at er riktig. Jeg er mer usikker på den første delen av utsagnet. Konkurranse er slitsomt. Det hadde vært enklere uten. 

Noen ganger tror jeg også at økt konkurranse gjør at vi mister litt fokus. Vi blir så opptatt av hva konkurrentene gjør, at vi glemmer å tenke på egenart. 

Varianter av variasjon

I løpet av de drøyt seks årene jeg har ledet en redaksjon i sterk konkurranse med Medier24, har jeg kjent mye på dette. Det vil jeg også tro Erik Waatland har gjort, etter at han tok over eierskapet og ansvaret for Medier24 høsten 2018. 

Noen ganger tror jeg vi har konkurrert så hardt om de samme nyhetene, samme vinklingene og det å være ett minutt før konkurrenten, at vi har glemt at for leserne våre ville det sannsynligvis vært bedre om det var litt mer variasjon mellom oss. 

Og noen ganger, når konkurranse­instinktet har slått inn for fullt, har vi også brukt tid og krefter på å være best på saker som kun en liten gruppe hyperinteresserte lesere får med seg. Muligens har også målgruppa i stor grad vært oss selv. 

Men vi medienerder skal også ha vårt.

Et eksempel på dette, som begynner å bli noen år gammelt, er da begge redaksjonene rapporterte direkte fra et allmøte i Dagens Næringsliv. Et møte vi naturlig nok ikke fikk være med på. Og hvor begge redaksjonene satt på kilder som sørget for at vi kunne fortelle om kuttplaner minutter etter at de ble presentert for de ansatte. 

Lekkasje etter lekkasje kom i våre retninger – og det Medier24 publiserte, hadde vi raskt fått egen bekreftelse på, og motsatt.

Veldig gøy der og da, men realiteten er at de aller fleste av leserne våre først fikk med seg sakene våre både en og to timer etter at møtet var ferdig. 

Inne- vs. utestemme

Så er ikke situasjonen nødvendigvis helt lik i dag. Etter at vi i perioder kanskje ble likere, er mitt inntrykk at Medier24 og Journalisten har funnet hver sin identitet. 

Man skal ikke overdrive redaktørens betydning for hvordan en publikasjon fremstår, en redaksjon er (normalt) mer enn en redaksjonell leder, samtidig skal man heller ikke undervurdere betydningen en redaktør har. 

Tidligere Medier24-journalist Ole Alexander Saue, nå i Aftenposten, beskrev for noen år siden på Twitter en av mine kommentarer med at den var skrevet med innestemme. Jeg likte den beskrivelsen. Jeg kan godt være «han som snakker med innestemme». Er det noen som ikke bruker innestemme, så er det Medier24s Erik Waatland. Hans forgjenger var heller ikke så stillfaren av seg.

Og det er kanskje en del av Medier24s identitet. På sitt verste høyrøstet og litt brautende, på sitt beste tydelig og klar.

Saue er for øvrig en av de beste journalistene som i nyere tid har dekket mediebransjen. Jeg lovpriser den dagen han sluttet i Medier24. Han var et mareritt å konkurrere mot. 

Tidligere Journalisten-redaktør Helge Øgrim og Medier24s Gard L. Michalsen i 2015.

Skal være krevende

De fleste gründerbedrifter blir aldri ti år. Jubileet til Medier24 er derfor absolutt verdt å markere. Og jeg vet at dere alle – ikke kun deg, Erik – har jobbet hardt for å komme hit. Det har vært nok av hindre underveis, og flere vil det sikkert bli. 

Når det er sagt, så håpe jeg at Journalisten kan bidra til at de neste årene også blir krevende. 

Vi fyller selv 108 år i januar. Fra en forsiktig start som organ for Kristiania Journalistklub i 1917, til å bli bladet for Norsk Presseforbund i 1945. I 12 år hadde vi både Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening som eiere, før NJ tok makta og kastet ut redaktørene i 1984. 

I likhet med Medier24 har vi hatt ulike strategier. Jobbet mot ulike mål. Og opplevd ulike eiere. Men om man fyller ti eller 108, det er de neste ti årene som teller, ikke de vi har lagt bak oss, uansett hvor fristende det kan være å mimre. 

Det er heller ingen grunn til at de neste ti skal bli mindre interessante. Så kjære konkurrent: Gratulerer med dagen! 

Og for å parafrasere noen linjer fra ei bok som er eldre enn oss begge: 

For så høyt elsket redaktøren sin konkurrent, at han ga dem denne teksten til fri benyttelse. 

«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.

Powered by Labrador CMS