Øst politidistrikt holder pressekonferanse etter at siktelsen mot Tom Hagen henlegges. Fra venstre Vibeke Schøyen, Thomas Stærk og Guro Holm Hansen.Foto: Endre Alsaker-Nøstdahl / VG / NTB
Essay:
Justismord er et nasjonalt traume: Hvordan kan mediene bidra til å unngå det neste?
Jeg husker godt min egen umiddelbare reaksjon etter å ha lest VG: «Det er ektemannen. Bortføringen er et 'cover up'. Selvsagt har han drept henne.» Det mente politiet også.
Forsvinningen ble kjent som «Lørenskog-saken», men jeg
velger her å kalle den «Hagen-saken», for det var ektemannen, Tom Hagen, dette
kom til dreie seg om.
Da politiet, etter fem år, la vekk saken mot ektemannen
reagerte jeg med en dypfølt lettelse. For Norge har en moderne rettshistorie
som er «hjemsøkt av justismord». Denne faren slo meg flere ganger underveis i Hagen-saken. Etterforskningen, eller det som ble et slags «profilbilde» av
etterforskningen, fikk varsellampene til å blinke.
Vi har etter hvert om en lang
liste over erkjente justismord. Det er faktisk snakk om «rettsstatens
redselskabinett» dette, altså et nasjonalt traume.
Erkjente justismord
Om Olav Njaastad
Veileder ved senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved UiB.
Gjennomførte i 2023 intern gransking av dekningen av Baneheia-saken i Fædrelandsvennen.
Nyhetsjournalist, dokumentarjournalist og programleder, TV 2 og NRK.
Leder i Norsk Journalistlag 1999-2003.
Det fins foreløpig ikke noen uttømmende oversikt over
antallet erkjente justismord, men et granskningsutvalg skal snart levere. Da
får vi antakelig den dystre oversikten.
Bakgrunnen er Baneheia-saken og det som
framkom da «hovedmannen» nylig ble frikjent (etter å ha sonet lovens strengeste
straff i fengsel). Det er professor i rettsvitenskap,
Jon Petter Rui, som leder det såkalte «Baneheia-utvalget». Det skal granske
straffesaken mot Viggo Kristiansen samt gjennomgå arbeidet til
gjenopptakelseskommisjonen for straffesaker. Forhåpentligvis kommer utvalget
til å foreslå endringer.
Jeg har selv et tydelig og formålstjenlig forslag til
endring, men først mer om dynamikken som drev narrativet i Hagen-saken, den
ligger fortsatt i folks minne og er relevant.
Siden du allerede har lest hit ned, så er du antakelig
opptatt av hvem som skriver dette.
Min bakgrunn er i hovedsak journalistikken.
Jeg har hatt flere roller og redaksjonelle funksjoner i NTB, NRK, TV 2 og nå som
veileder ved Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.
Utdanningsbakgrunn er fra Universitetet i Oslo.
Jeg er såkalt «cand kurs» fra statsvitenskap,
med blant annet demokratiteori og opinionsdannelse. Jeg mangler hovedoppgaven
på et fullført studieløp etter gammel ordning. Jeg har jobbet «on & off»
med krim gjennom hele journalistløpet mitt. I 1999 publiserte jeg prosjektet og
dokumentarfilmen «Tvil». Dette gjennomgikk legdommerordningen slik den da
fungerte. Gjennomgangen førte til en NOU som igjen ga støtet til en lovendring
for å styrke ordningen.
De siste årene har jeg selv vært oppnevnt som legdommer
til lagmannsretten. Mine observasjoner er altså betinget av en viss innsikt i
hvordan politi og påtalemyndighet fungerer i strafferettslig sammenheng, samt en
dyp innsikt i hva begrensningene i offentlighet fører til når det gjelder
borgernes rettssikkerhet.
Annonse
En kriminalgåte
Hagen-saken har noen typiske trekk. Anne-Elisabeth
Falkevik Hagen er en kvinne på 69 år; hustru, mor og bestemor. Ektemannen
varsler politiet og forteller at hun har forsvunnet fra sitt hjem i Sloraveien
på Fjellhamar i Lørenskog. Fru Hagens forsvinning ble en nyhet først 9. januar 2019. Forsvinningen skjedde
ti uker tidligere, 31. oktober 2018.
En gåte har oppstått, en kriminalgåte. Alle snakker om
forsvinningen, om kidnappere og bortføring. Papiravisenes forsider er fulle av
bilder av Anne-Elisabeth. Saken etablerer seg som en toppnyhet; altså en
sakstype der selv en liten og kanskje ubetydelig utvikling får stor plass og
gjerne oppslag på fronten/forsiden.
«Når alt kommer til alt, så viser det seg nesten alltid at
det er ektemannen», sa folk og det samme mente altså politiet.
Eller mer
korrekt: Politiet fatter mistanke til ektemannen Tom Hagen og sikter ham
etter hvert for drap eller medvirkning til drap.
Jakten på bevis
Etterforskningen ruller. Vi på utsiden forstår at det går
tregt. Bevistørke? Vitnemangel?
Så begynner ting å skje – i journalistikken. En rekke
saker som publiseres uten kilde framstår som plantet av politiet. Lekkasjer?
Njaa, neei, de vil vel dette ut av etterforskningsmessige årsaker?!?
Det er
egentlig overraskende tydelig hvor opplysningene kommer fra. Eventuell
skadevirkning ved avsløring av kilden må følgelig vurderes som svært lav.
Dagbladet skriver: «Politiets sentrale bevis: Private kort til ektemannen. 'Tilgi at jeg har gjort deg vondt'».
Jeg forstår «rasjonalet» dit hen at politiet ønsker å få
fram vitner som kjenner ekteparet godt og kan fortelle om relasjonelle
hemmeligheter. Det ser ikke pent ut i avisen; «de kranglet, og så fikk han
henne fjernet eller drept» er underteksten. Flere oppslag basert på detaljer
fra etterforskningsmaterialet rammer indirekte ektemannen og avslører en
styrket mistanke mot ham. Sakene kan ikke ha andre kilder enn politiet selv.
Oppslagene framstår dermed som kyniske og de skaper en
«viss smerte», gir en ettertanke. «Sett at mannen faktisk er uskyldig?» På
forsidene til Dagbladet og VG fiskes det, enøyd, etter informasjon som kan
styrke teorien om Tom Hagens involvering i konas forsvinning.
Annonse
Selektiv deling
Jeg undrer meg på hvem som beslutter slik selektiv deling
av etterforskningsmateriale. Det plasseres der hvor det får best plass. Jeg
leser et rundskriv om pressekontakt fra Riksadvokaten og forstår ut fra min
erfaring med krim-journalistikk at det er heller sjelden reglene fra
rundskrivet følges.
Eget inntrykk, skapt i journalistyrket, er at enhver
politietterforsker kan dele informasjon når det er opportunt. Dersom vi har
informasjon fra egen «research», eller «egen etterforskning» som noen har begynt å kalle det, så kan
det godt være at journalisten og etterforskeren utveksler informasjon. Det
oppstår et bytteforhold, som
også kan settes opp dersom journalisten kjenner til noe politiet ikke ønsker
skal ut i offentligheten.
Det har kommet
mange gode «headlines», oppslag og oppfølginger ut av
denne dynamikken. Dette «bytteforholdet» er heller regelen enn unntaket når det
gjelder større kriminalsaker.
Så skal vi huske at det store flertallet av
straffesaker aldri dekkes journalistisk. Hvor mange kriminalsaker husker
vi fra mediedekningen i fjor? Sikkert bare «en håndfull», mens antallet
etterforskede kriminalsaker var nærmere 300.000.
Å si at det meste går «under
radaren» er mildt sagt en underdrivelse. Muligens innebærer dette også at den
jevne politietterforsker så si aldri er i kontakt med journalister.
Kan det
være slik at når en journalist først tar kontakt, så er rolleforståelsen lav i
politiet? Hva har en politiansatt egentlig lært om forholdet til journalister
og til offentlig informasjon?
Bekreftelsefella
Tenk deg at du er journalisten som nesten daglig
har hatt kontakt med politiet om etterforskningsarbeidet i en kriminalsak. Du
har kanskje brukt brorparten av din arbeidstid det siste halve året på denne
saken.
Tidligere har du vunnet priser for god undersøkende journalistikk og du
er regnet som en av landets dyktigste journalister på feltet. Du er, av natur
og i tråd med fagetikken, kritisk innstilt til «øvrigheta» og gjør selvsagt dine egne undersøkelser parallelt med politiets
etterforskere, gjerne i forkant om du kan. Det kan i beste fall hindre et
justismord.
Du har til og med kanskje bragt arbeidet med oppklaring av
en forbrytelse et stykke videre. Faren er selvsagt at «samvariasjonen» mellom
krimjournalistikk og politietterforskning følger identiske baner og danner
lignende teorier om skyld og uskyld.
«Blodtåka» og «bekreftelsefella» er kjente
begrep blant krimjournalister. Under dekningen av Baneheia-saken i
etterforskningsperioden havnet
både politifolk, statsadvokater og journalister i «blodtåka».
Det har gått mange år, mekanismen er den samme. Etterforskerne er
bedre utdannet, mer profesjonelle og trekker på erfaringer fra tidligere
justisfeil. Avhørene gjøres i tråd med nye og bedre avhørsmetoder. Spørsmålene
i avhør er antakelig ikke lenger ledende, men er den kritiske innstillingen til
egne teorier styrket i vesentlig grad?
Et annet rom
Jeg tviler, for til det trengs det «noe mer». Et annet rom
rett og slett.
Etterforskningen må inn i et nytt rom. Et rom der offentligheten
også er tilstede, selvsagt ikke mens det skjer, men etter hvert. Det skal finnes
en form for etterprøvbarhet av de teoriene som dannes, handlingene som gjøres
og hva de fører til.
Politiets etterforskere og statsadvokatene må vite at de
kan bli kikket i kortene. At offentligheten kan komme til å «etterprøve»
kvaliteten av arbeidet som er gjort.
Dersom politi og påtalemakt hadde måttet
tåle offentlig innsyn i og gjennomgang av arbeidet de leverer, så er det min
påstand at mangt ville vært annerledes. Antallet justismord ville gått kraftig
ned, for heri ligger forskjellen på svensk og norsk rettstilstand.
Det sentrale spørsmålet er: Hva betyr det for
etterforskningens forløp og kvalitet at politietterforskerens arbeid kommer til
å være offentlig tilgjengelig for gjennomsyn og vurdering dersom det tas ut
tiltale?
Narrativet og bevisførsel
Tilbake til Hagen-saken.
Noen måneder inn i
etterforskningen spør jeg meg selv: Hva om jeg møter dette konkrete narrativet
igjen i rettssalen, som legdommer. På hvilken måte er jeg påvirket av
fortellingen som er skapt gjennom disse oppslagene?
Som en avislesende
legdommer vet jeg, allerede nå, hva politiet er opptatt av. Påtalemaktens
direkte og umiddelbare bevisførselen i retten vil styrke et narrativ jeg
allerede kjenner. Styrker dette nettsikkerheten? Øker «narrativ-lekkasjer»
muligheten for, eller faren for, justisfeil?
På vegne av Tom Hagen, eller rettere, på vegne av Tom
Hagens rettssikkerhet lufter jeg indignasjonen jeg kjenner på med en tidligere
riksadvokat. Han forstår problemstillingen – på et generelt grunnlag – ønsker
ikke å være konkret. Han reflekterer litt over et rundskriv han kjenner. Jeg
forstår at han er betenkt og noe bekymret over «lekkasjer» – selv om han ikke
har brukt uttrykket.
Så jeg leser meg opp på Riksadvokatens mediestrategi i
utredningen «Statsadvokatene og mediene» fra år 2000. Forholdsvis «gammel»
altså, men det er en fyldig utredning. Der advares det mot å tro at
journalister har særlig innsikt i strafferett.
Det lanseres også sju spørsmål
etterforskere bør forberede seg på og som journalister visstnok i hovedsak
bruker.
De sju spørsmålene
De samme sju spørsmålene er gjengitt i «Etterforskning: Prinsipper,
metoder og praksis» fra 2024, pensumbok for bachelorstudentene på
Politihøgskolen.
«Journalister som arbeider med kriminalstoff kan ha
lang erfaring og meget god innsikt i strafferettslige spørsmål, noen er også jurister. I enkelte tilfeller vil du imidlertid
oppleve at journalistene har til dels svært tynne kunnskaper om strafferett og prosess, (de vet ikke
forskjellen på en mistenkt og en tiltalt, varetekt og soning m.m.).
Journalister flest har imidlertid gode allmennkunnskaper og setter seg raskt
inn i nye problemstillinger. Enkelte hevder at journalister i hovedsak bruker
syv spørsmål, og at man ved å tenke igjennom
disse spørsmålene, regelmessig vil være godt forberedt på et intervju.
De syv spørsmålene er følgende:
Læreboka «Etterforskning: Prinsipper, metoder og praksis»
fra 2024 har et underkapittel med tittel «Lekkasjer».
«Hvis polititjenestepersoner ikke
har forståelse for eller ikke forholder seg til retningslinjer for dialog med mediene, kan det
oppstå fare for lekkasje fra politiets egne rekker. Det er vanskelig å komme med noen presis
definisjon av hva ordet lekkasje betyr, men en nærliggende definisjon kan være
forhold der det bevisst eller ubevist gis opplysninger utenom de offisielle kanaler og hvor kilden
ikke siteres.
I den avgjørende pressekonferansen i Hagen-saken 18.
oktober 2024, hører vi en politisjef vedgå at det har vært lekkasjer.
Påtaleleder Vibeke Schøyen beklager
overfor Tom Hagen og mener så vidt jeg forstår at hans menneskerettigheter kan
være krenket. Jeg forstår på stemmen hennes at hun inderlig mener det hun sier;
opplever påtaleleder Schøyen både som tøff og ydmyk i denne situasjonen.
Akkurat dette har vi ikke sett før; at politiet slik avklarer en smertefull sak
og at påtalemakten beklager «lekkasjer», men så har det gått nesten seks år
og Hagen har hatt et «brennglass» på seg hele denne tiden.
Schøyen forteller at påtalemyndigheten har konkludert med
at det ikke er holdepunkter for at Tom Hagen er involvert i forsvinningen til
hans kone. Hun sier også at: «Lekkasjene har vært ødeleggende
for etterforskningen og ikke minst en belastning for Tom Hagen og hans
familie».
Fullstendig renvasking
«Dette er en fullstendig renvasking av Tom Hagen», skriver advokatfirmaet Hjort i
en pressemelding. Leder av Forsvarergruppen i Advokatforeningen, Mette Yvonne Larsen, er enig i at
slik henleggelsen begrunnes så innebærer en fullstendig renvaskelse.
Hun sier også at dette burde
gjøres oftere. Jeg forstår det slik at når en sak legges vekk etter «bevisets
stilling», så fjerner ikke det nødvendigvis mistanken som har falt over en
person. «Strafforfølging» har faktisk funnet sted selv om saker blir lagt vekk
før de når en tiltale og en domstol.
Det ble altså ikke et (fullbyrdet) justismord dette, men
var det nære på? Tom Hagen ble straffeforfulgt – joda, han ble det, utsatt for
politietterforskning – gjennom flere år, men altså ikke dømt.
Ubehagelig og urovekkende
Det kontrafaktiske spørsmålet er relevant: «Hva om tiltale
var blitt tatt ut og saken ført fram for en domstol»?
Det ligger igjen noe
ubehagelig og dypt urovekkende over denne prosessen. Antakelig er den egnet for
en gjennomgang av en uavhengig gransker fordi den er så «typisk» og fordi det
gikk så lang tid med press og presse på den mistenkte.
Det er vanskelig å
forstå utsagnet: «Lekkasjene har vært ødeleggende for etterforskningen».
«Lekkasjene» ble jo betraktet som formålstjenlige de skjedde. Hvordan kan de ha
vært ødeleggende? Informasjonen som ble gitt var vel ment å bringe fram vitner
og bevis? Eller er det andre årsakssammenhenger? Når det ikke kom nye indisier
eller bevis som følge av lekkasjene, så styrket de vel da, når alt kommer til
alt, uskyldspresumpsjonen?
Slik sett var
jo lekkasjene «virksomme» og de produserte et resultat om enn ikke resultatet
etterforskerne så for seg? Var de ødeleggende for etterforskningen fordi de
kompromitterte den på en måte som gjorde at den måtte stanses? Lekkasjene ble
altså ødeleggende for etterforskningen, men styrkende og helende for Tom Hagens
rettsikkerhet.
Gir det mening?
«Svenske tilstander»
Uskyldspresumpsjonen har blitt kalt rettsstatens kjerne.
Det er tryggheten for at man ikke skal bli uskyldig straffeforfulgt og dømt.
Uskyldig inntil det motsatte er bevist sier vi jo.
Det er her ordet «svenske tilstander» får betydning.
Svensk lovgivning gir offentligheten innsyn i politiets og påtalemaktens
undersøkelser når en tiltale er tatt ut i en straffesak.
Det innebærer blant
annet at journalister kan hente ut faktagrunnlaget som en tiltale bygger på og
ettergå det. Det innebærer ikke at publikasjonen som henter ut
etterforskningsmaterialet publiserer det, for vurderingen om hva som «skal på
trykk» underlegges redaktøren og redaksjonens etiske skjønn.
Dette gir faktisk svensk politi «ro» i
etterforskningsfasen fordi det sjelden oppstår et «kappløp» med journalister
som skal sikre seg førstehåndsinformasjon om hva som har skjedd. Det øker også
den tiltaltes rettssikkerhet fordi opplysninger som tiltalen bygger på kan
utsettes for et kritisk blikk, ikke bare fra journalister, men fra alle som
ønsker å sette seg inn i saken.
Endre reglene
Det er mitt forslag at det også blir slik i Norge. Jeg
tror jeg har mange med meg, kanskje også noen strafferettsjurister, som ser
dette poenget.
Diskresjonen eller «informasjonsgjerrigheten» knyttet til norsk
strafferett er slik at selv dommere ikke har fullt innsyn.
Som legdommere blir
vi presentert for de utdrag av saken som rettens aktører finner det opportunt å
legge fram. Det er det. Vi gis ikke innsikt som gir oss en mulighet til
selvstendig vurdering. Vi får «noen tilfeldige papirer» til gjennomlesning i
rettslokalet – mens argumentasjonen blir lagt fram – og så samles papirene inn
før vi forlater retten. Vi håper at det vi har fått tilgang til av
etterforskningsmateriale er fyllestgjørende og representativt for skyldspørsmålet.
Utvalget som nå vurderer å øke muligheten for innsyn i
norske straffeprosess bør se til Sverige og foreslå et lovarbeid for hvordan
man kan åpne opp i Norge.
Det er ikke slik at norske journalister kommer til å
boltre seg i «strafferettens ferskvareavdeling». Den viktigste effekten er at
enhver politietterforsker kommer til å skjerpe seg under arbeidet fordi hen vet
at hen kan bli kikket i kortene.
Her ligger den største gevinsten ved en endring. Nemlig i
skjæringspunktet mellom etterforskernes, i bred forstad, kompetanse og holdning
til sin oppgave for det dreier seg også om å gidde å hente inn kompetanse der
man forstår at ens egen kommer til kort.
Kikket over skulderen
Til slutt et lite blikk på etterforskningen av
drapsforsøket på William Nygaard.
Kan det tenkes at den ignoransen og
arrogansen som må ha hatt gode kår ved Oslo politikammer på nittitallet hadde
vært en smule mindre dersom etterforskerne hadde
visst at de kunne blitt «kikket over skulderen»?
Under etterforskningen av
attentatet mot Nygaard kom det inn et tips fra en person som hadde
jobbet ved den iranske ambassaden i Oslo.
Etter noen tiårs arbeid med denne saken, får journalist Odd Isungset frigitt
et politinotat fra 1994 om tipset. Tipseren navnga to personer og sa de kom fra
Hizbollah. Tipseren, som altså tidvis jobbet ved den iranske ambassaden, ble
aldri formelt avhørt. Etterforskeren skrev i en «egenrapport» at de to
gjerningsmennene skal ha kommet fra et sted som het «Hisbulah».
Nå skal det sies at ordet, navnet på terrororganisasjonen
Hizbollah, ikke var svært godt kjent i 1994, selv om organisasjonen ble stiftet
ti år tidligere. Jeg tenker at det er sannsynlig at en politietterforsker som
visste at kvaliteten av eget arbeid ville komme for en dag, umiddelbart ville
komme nærmere en impuls om å hente inn noen som hadde nødvendig kompetanse for
å vurdere den informasjonen som var gitt.
Kan det tenkes at en etterforsker som
vet at det arbeidet som utføres vil bli offentlig kjent ville ha hentet inn
nødvendig og manglende kompetanse for å vite mer?
Det var tross alt en drapssak dette… Så følger spørsmålet
da: Hvor tidlig mobiliserte egentlig politiet kompetanse for å knekke
kryptovaluta-sporet i Hagen-saken?
Økt innsyn i politiarbeidet vil
nødvendigvis føre til bedre og mer kompetent politiarbeid.