Griper inn mot Kanal 24
Medietilsynet mener Kanal 24 brøt kringkastingsloven ved inn- og utannonsering av sponsorer under ski-VM i Japan. Tilsynet varsler derfor sanksjoner mot kanalen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I en foreløpig vurdering konkluderer Medietilsynet med at Kanal 24 har brutt reglene i kringkastingslovgivningen, når det gjelder utforming av sponsoridentifiseringer. Tilsynet avdekket bruddene i forbindelse med en kontroll av morgensendingen av programposten VM-studio onsdag 28. februar og fredag 2. mars.
Ikke nøytralt
Ved inn- og utannonsering av programmet ble det opplyst at sendingene ble presentert av «Mobildata – sponsor av kombinertlandslaget og Din baker – offisiell leverandør av ski-brødet til VM-utøverne».
– Opplysninger om sponsor kan etter kringkastingsloven gis i form av sponsors navn, varemerke eller logo. Andre opplysninger om sponsor kan ikke gis ved identifiseringen. Sponsors navn kan imidlertid ledsages av en nøytral bransjeangivelse. Opplysningene som etterfølger sponsors navn i disse to identifiseringene kan ikke betegnes som nøytrale bransjeangivelser, heter det i en Medietilsynets sanksjonsvarsel.
Advarsel eller bot
Tilsynet anser derfor at det her er tale om tilleggsopplysninger om sponsor eller sponsors virksomhet, noe som er i strid med regelverket i lov og forskrift om kringkasting. Sanksjon kan bli gitt i form av advarsel eller et skjønnsmessig fastsatt gebyr.
Kanal 24 har fått frist til 21. mars med å komme med en uttalelse. Medietilsynet vil deretter ta saken opp til endelig vurdering.