– Vi trenger pressefotografiet mye mer enn KI i journalistikken, skriver NRKs Cicilie S. Andersen.
Foto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
KI-debatt: La oss ikke falle for fristelsen, da taper sannheten
Å være til stede med våre kameraer - er og forblir den viktigste måten å fortelle troverdig om virkeligheten.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
– Bildet som medium har mistet
sin dokumentariske verdi, sier Annemor Larsen i en artikkel på Journalisten tidligere denne uka.
Det er
jeg sterkt uenig i. Den dokumentariske verdien det har å bevitne en hendelse
med kamera, er viktigere og mer verdifull enn noen gang. Til tross for og på
grunn av den heftige utviklingen vi ser med KI. Vi må ikke kjempe for den
dokumentariske verdien - vi må bygge opp troverdigheten. Det er den som er
truet av KI.
- Kunstig
intelligens er fantastisk.
- Kunstig
intelligens åpner et nytt univers av muligheter.
- Kunstig
intelligens har kommet for å bli.
Selv om
jeg er uenig i tittelen og sitatet fra gårdagens artikkel, vil jeg presisere at
dette på ingen måte er en direkte kritikk mot Annemor Larsen. Snarere tvert i
mot. Jeg vil berømme henne og VGs
retningslinjer, initiativ og engasjement i det nye
medielandskapet som KI har formet. De er på ballen. Og det må vi andre også
være – samtidig må vi alle holde tunga rett i munnen.
Men.
La oss
ikke ta en stor bit av det røde eplet – få blod på tann. Å heie på
innovasjon og utvikling er ingen grunn til å slutte å kjempe for
troverdigheten. Det er tross alt selve grunnmuren i journalistikken. Det er og
forblir vårt største ansvar.
Og dette ansvaret mener jeg ikke er forenlig med å
blande inn KI som et nytt visuelt språk i dokumentarfotografiets gate. La
oss aldri, aldri, aldri bruke «fotorealistisk» i journalistisk kontekst. Vær så
snill.
La oss
heller flytte kreftene og kollektivt jobbe for å sette en bransjestandard for
verifisering av bilder – og fortsette å jobbe for å skape stadig tydeligere
skille mellom ekte og falsk. Fortsette å utdanne oss og tilegne oss kunnskap om
nye virkemidler. Samtidig som vi fortsetter å fotografere og dokumentere
samtiden med egne øyne.
Manipulerte
bilder har eksistert i lang tid. Faktisk kan man datere en form for et såkalt
«deep fake» og manipulerte bilder hele veien tilbake til Abraham Lincolns tid.
Da hans hode ble plassert på en annen kropp for å fremstå og bli husket som mer
rakrygget. Et annet eksempel, Stalin, som fikk redigert vekk sine fiender fra
fotografier av ham selv.
Disse
eksemplene har, etter min mening, enda ikke endret bildets dokumentariske
verdi.
I dagens
verdensbilde med stadig flere falske og konstruerte bilder, har vernet om
pressefotografiet aldri vært viktigere. Verifisering, kunnskap og
våkenhet har heller aldri vært viktigere. Kildekritikk har aldri vært
viktigere å lære bort.
Ekte bilder har aldri vært viktigere å ta. Vi
trenger pressefotografiet mye mer enn KI i journalistikken. Både for å fortelle
sannheter fra en verden i krig og krise, men også for å fortelle de nære, varme
og oppløftende historiene om kjærlighet.
La oss
rette blikket mot hvordan vi som bransje kan fortsette å verne om, verifisere
og sikre at våre bilder er ekte. For journalistikken, for leserne og for
historiebøkene. La oss ikke gå tilbake til tegnebrettet og illustrere
verdensbildet vi er vitner til og formidlere av.
Som også
fotograf Michael Christopher Brown sier med sitt arbeide, den hurtige
utviklingen av KI stiller noen krav til oss som fotografer og journalister.
Arbeidet hans, så vel som Jonas Bendiksens «Book of Veles», er først og fremst
skremmende og interessant fra et filosofisk perspektiv. Noe som jeg setter stor
pris på. Under Oslo Negativ kan man også se flere gode prosjekter som stiller
interessante filosofiske spørsmål rundt KI-bilders muligheter. Men slik jeg ser
det fordrer de alle at bransjen tar grep. Nå.
Bare så
det er sagt. Jeg er skikkelig glad for at debatten har startet. Det jobbes på spreng i mange norske mediehus, både med tiltak og
kompetanseløft. Jeg tror at implementert innholdsverifisering vil bli
viktig i tiden som kommer og håper og tror på at Canon og Reuters initiativ og samarbeidet Content Authenticity Initiative (CAI) fortsetter å vokse og oppfordrer samtlige
norske mediehus til å engasjere seg, samtidig som enda flere kommer på banen.
Jeg jubler over at samarbeidsprosjektet Faktisk Verifiserbar er oppe og kjører
igjen.
Dersom du som leser er journalist og leste
noen av disse betegnelsene ovenfor for første gang, har du en jobb å gjøre.
Jeg heier
hardt og høylytt på flere slike samarbeid og at innsatsen mot disse styrkes
minst like hardt som kompetansen rundt og bruken av KI, i
journalistikken.
I år vil
Pressefotografenes klubb komme med enkelte regelendringer i forbindelse med
«Årets bilde 2023». Jeg kan allerede nå avsløre at bruk av kunstig intelligens
ikke vil være lov. Og framlegging av originalfiler og metadata vil fortsette å
være en viktig funksjon for juryen og oss. Det er det flere grunner til.
For det
første; vårt ansvar er å verne om troverdigheten og jobbe for pressefotogafiet.
Journalistikk og falskhet hører ikke hjemme i samme kategori og «Årets bilde»
er ikke en konkurranse i kreativ historiefortelling.
For det
andre; begynner vi å illustrere, taper formidlingen – og ikke minst
journalistikken. Sannhetsvitnene er de sterkeste vi har. Lyset, nærværet,
følelsene og tilstedeværelsen er så utrolig mye mer enn bokstaver i et alfabet
kan være. Fotografiet er og skal forbli et eget og troverdig språk i
journalistikken.
Takk til
alle dere modige fotojournalister som dag ut og dag inn dokumenterer samtiden,
tør å stå i ubehag, gå tett på formidle følelser og tar oss med dit vi ikke
selv har muligheten til å være. Ingenting slår det ekte.