Seniorpartner Trond Albert Skjelbred i NOR PR. Foto: Paul Bernhard
Hva får jeg for 740.000?
740.000 kroner burde helst sørge for at omdømmet mitt er plettfritt og at det jeg sier er perfekt formulert. Eller?
PR-hjelp er ingen billig affære, være seg krisehåndtering, skittpakker eller å lære kommunikasjonsteknikker. Men å kjøpe tjenester verdt 740.000 kroner, inklusive moms, er et langt stykke unna.
Da det ble kjent at Berit Kjøll hadde gjort nettopp dette hos Geelmuyden.Kiese, fikk Journalisten en trang til å finne ut hva slags tjenester det kan ha vært hun kjøpte.
Så vi ringte noen andre PR-selskaper.
Sekretærer
– Hva slags tjenester får jeg for 740.000 kroner, inklusiv moms?
– Det spørs jo. De har sikkert bidratt med å følge utviklingen i saken og til å være sekretærer for Kjøll. Det virker som om de er blitt brukt til dette, og det er ikke uvanlig, selv om det ikke er normalt for et styremedlem å kjøpe slike tjenester, sier seniorpartner Trond Albert Skjelbred i NOR PR.
– He-he. Du får veldig mye for det. Bruker du det klokt, får du veldig mye, spesielt om du kjøper rådgivning. Men hvis du kjøper sentralbordfunksjoner for samme PRisen, så får du tjenesten over lang tid. Men jeg vil ikke bruke informasjonsrådgivere til det, sier Tor Mikkel Wara i Wara Consulting. Han ønsker ikke å kommentere Kjølls regning.
– Du burde fått en god del gode råd for den PRisen. Det blir mange timer, og det bør være gode råd for den timePRisen. Det gjør ikke noe om rådene er dyre, dersom man føler at man får noe igjen for det. Særlig de som blir PResentert for fakturaen burde føle at de har fått noe igjen for pengene, sier partner Jan Erik Fåne i Kreab Gavin Anderson og humrer.
Akseptert
– Hva med omdømmehåndtering, burde det vært en del av summen?
– Jeg synes ikke hun er kommet godt ut av denne saken, hun har nok kommet dårligst ut, sier Skjelbred og legger til at Kjøll burde ha husket ammunisjonen før hun gikk i krigen.
– Jeg tror det er blitt foretatt bedre omdømmeinvesteringer i Norge, sier Fåne.
Skille
Wara mener det er viktig å skille mellom krisehåndtering og planlagt PR-rådgivning.
– Det klart at krisehåndtering kan bli dyrt, for det innebærer mange som må sette seg inn i saken på kort tid. Det er et poeng å skille mellom PR-rådgivning og krisehåndtering. Til gjengjeld vil du få mye ut av pengene dersom du planlegger hva du ønsker å få hjelp til, sier Wara.