Sjefredaktør Hilde Haugsgjerd. Foto: Birgit Dannenberg

Aftenposten vurderer ny avis

Kan komme opptil tre ganger i uken i konkurranse med morgenutgaven.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I kampen om å holde på leserne, vurderer Aftenposten en helt ny avis. Morgenutgaven ble landets største avis tidligere i år, men har samtidig opplevd at over 33.000 aviser er borte fra snittopplaget siden tusenårsskiftet.

Aftenposten skal ha gitt analyseselskapet Respons i oppdrag å måle mulighetene for å en tredje avis i porteføljen med arbeidstittel Aftenposten Kompakt.

Dybde

Avisen, dersom den vedtas lansert, vil komme to eller tre dager i uken og gi leserne et sammendrag av Aftenpostens morgenutgave. Den vil inneholde oversikt over aktuelle tema og gi leserne et større perspektiv på nyhetsbildet.

Avisen skal ifølge skissen gi leserne dypere innsikt i nyhetsbildet enn det nettet gir. Samtidig vurderes også et eget nettsted. Kompakt vil ha egne spaltister og ligge på mellom 40 og 60 sider.

Ifølge sjefredaktør Hilde Haugsgjerd vil det ikke komme noen ny avis fra mediehuset i nær fremtid. Hun viser til at man i Aftenposten arbeider med flere ideer for å utvikle produktet, og så testes disse opp mot forbrukerne.

Idé

– Det er ikke engang et prosjekt, men en av flere idéer vi prøver ut. Mediebildet er i stor endring med overgang fra papiravis til nettbruk og fra nettavis til sosiale medier, og Aftenpostens kvalitetsinnhold må videreutvikles for å nå ut i disse kanalene, sier Haugsgjerd og forklarer at det slettes ikke er sikkert at det blir noe av avisen.

Sjefredaktøren ønsker ikke å si noe om hva slags andre typer ideer det arbeides med i mediehuset.

Dersom Aftenposten Kompakt kommer på gata, foreligger det allerede et forslag til slagord: ”Det store bildet – kompakt og enkelt”.

Nederlands

Leder i Aftenpostens redaksjonsklubb, Gunnar Kagge, forteller at han kjenner til ideen, men understreker at det fortsatt er veldig nytt.

Klubblederen viser til den nederlandske avisen NRC.Next som er bygget over den samme lesten, men kommer ut på ettermiddagen. Avisen har et opplag på over 70.000 og retter seg mot unge mennesker med høy utdanning.

– Vi er i en situasjon hvor man må tenke nye tanker, men det er et stykke fram til Aftenposten eventuelt lanserer en slik avis, sier Kagge og legger til:

– Dette viser at det går an å tenke avis på nye måter.

Powered by Labrador CMS