NRK
Slik prøver NRK Innlandet å nå nye jobbsøkere
– En veldig sosial redaksjon med folk i alle aldre.
– Det er både mangel på søkere med relevant erfaring og det er vanskeligere å finne den kompetansen vi er ute etter, slår distriktsredaktør Silje Kampesæter i NRK Innlandet fast i en utsendt pressemelding.
Hun viser til at rekruttering av kvalifiserte kandidater er en voksende utfordring for mediebedrifter, spesielt i distriktene, og deler i samme slengen NRK Innlandets grep for å fange jobbsøkere:
En video som skal gi et humoristisk innblikk i hverdagen på distriktskontoret.
Den nye rekrutteringsvideoen skal publiseres i sosiale medier og på egne sendeflater, samtidig som den skal publiseres i alle nye stillingsannonser.
– Det var viktig for oss å få frem at vi er en veldig sosial redaksjon med folk i alle aldere. Det var også viktig å få frem at vi jobber med veldig mye forskjellig og ikke minst at vi jobber med riksproduksjon – saker fra Innlandet som skal nå hele landet, sier journalist Mette Vollan i meldingen.
Hun har vært med på å lage rekrutteringsvideoen sammen med sommervikar Maria Pedko.
Vollan har et særskilt ansvar for å distriktskontorets arbeid med å nå et yngre publikum.
– I rundt et år har vi satt inn et ekstra gir for å nå unge voksne. Vi vet at de vil være oppdatert, og vi vet at de fleste leser nyheter - bare de blir presentert på riktig måte. Når vi ungt, når vi også bredt, sier Vollan.