Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Vi opplever at det har blitt mer krevende å rekruttere enn tidligere, det er både mangel på søkere med relevant erfaring og det er vanskeligere å finne den kompetansen vi er ute etter.
Det sier Marius Lillelien til Journalisten. Han er direktør for Distriktsdivisjonen i NRK og ansvarlig for riksproduksjon utenfor NRKs hovedkontor på Marienlyst i Oslo.
Han tilføyer at det særlig er vanskelig å få tak i vikarer. Han mener å oppleve at det fortsatt er attraktivt å jobbe i NRK, men at det kan virke som at det har blitt mer arbeidstakers marked, takket være vekst og ny optimisme i mediebransjen, sier han.
– Vi ser for eksempel at mange mediehus nå satser tungt på undersøkende journalistikk. Det er egentlig bare gode nyheter, men det gjør det vanskeligere å rekruttere.
– Verst i nord
Utfordringen med å rekruttere er gjeldende i distriktene over hele landet, påpeker Lillelien, men aller mest vanskelig i Nord-Norge.
– Jeg var i Tromsø for noen uker siden, og da var dette et stort tema. Redaktørene her bruker enormt mye kapasitet på rekruttering for tiden.
Han mener det kan ha sammenheng med at journalistutdanningen i Bodø har vært lagt på is en periode.
For NRK i distriktene betyr dette at det blir ekstra viktig med satsing på talenter, og å bygge opp journalister selv. De har blant annet startet et lærlingprosjekt hvor de tar inn lærlinger fra den nye mediefaglinjen. I tillegg er Nynorsk mediesenter og FleRe-prosjektet i NRK viktige talentprogrammer for rekruttering, sier Lillelien.
Annonse
Trenger sommervikarer
Ansvarlig redaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, bekrefter det Lillelien sier om rekruttering i nord.
– Du må gjerne formidle at hvis noen ønsker å være sommervikar hos oss, så er det fortsatt mulig å prøve lykken, sier Nitteberg til Journalisten.
De siste årene har redaktøren merket økt konkurranse i kampen om journalister, særlig når det gjelder vikarer. I Nordlys er sommerens vikarer journalister som tidligere har jobbet i redaksjonen, og det er kun én journalist som er blitt hentet eksternt.
– Det har ikke vært lett å fylle stillingene. Du kan si at det er mer journalistens marked enn arbeidsgiverens marked, sier han.
Bruker Instagram
I 2020 måtte Nordlys kansellere allerede fylte sommervikariater med bakgrunn i korona-inntektsfall. Det resulterte blant annet i et etterslep av søkere i 2021, sier Nitteberg. Han mener det er bra at journalistyrket blir mer ettertraktet, men skulle gjerne sett flere interesserte søkere i Nord-Norge.
– I mediehusene har vi en større jobb å gjøre for å gjøre oss interessante og mer attraktive på markedet, sier han.
Han merker en tendens til at flere unge journalister ønsker å søke seg mot Oslo, så en viktig del av rekrutteringsarbeidet går ut på å få frem kvalitetene både Nordlys-redaksjonen og Tromsø-regionen har å tilby.
I år har Nordlys dessuten brukt flere utradisjonelle kanaler for å promotere stillinger. De har blant annet laget en Instagram-video for å se om det skaper oppmerksomhet blant unge. De planlegger å besøke videregående skoler og universiteter i byen for å finne relevante søkere, og generelt ha et tettere samarbeid med journalistikk-utdanningene.
– Vi må nesten oppsøke de unge der de er, ikke forvente at de kommer til oss, sier han.
Annonse
Enklere i storbyene
Dagbladet annonserte for noen måneder siden at de skulle rekruttere 30 årsverk i en rekordsatsing. Ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord sier til Journalisten at de er godt på vei med rekrutteringen, og at flere nyansatte allerede er på plass.
– Vi legger mye krefter i rekruttering av journalister, det er viktig for oss, sier hun.
Beverfjord syns på sin side ikke at det har vært særlig utfordrende å finne folk, og mener det skyldes Dagbladets kraftige vekst og gode økonomiske resultater.
– Vi er heldige i Dagbladet, fordi vi har en dyktig redaksjon med lagfølelse og markant vinnerkultur. Dette er en attraktiv og inkluderende arbeidsplass, og de ansatte føler de har muligheten for å være en del av et større lag hos oss, sier hun.
Selv om Beverfjord merker at det er større konkurranse om talenter enn før, mener hun det er positivt at medier ønsker å investere mer i journalistikk.
– Det er bra for folket, for bransjen og for mediemangfoldet. Tidligere har det vært et mindre arbeidsmarked, så det er bra at det har snudd må. Vi trenger at flere engasjerte unge søker seg inn i journalistikken, sier hun.