Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I 1996 kom Trond Haakensen til Tromsø med en liten ryggsekk. Planen var å være i byen en periode, og komme seg videre.
Men slik ble det ikke. Haakensen fikk seg jobb i iTromsø (daværende Bladet Tromsø), stiftet etter hvert familie og flyttet aldri tilbake til hovedstaden, hvor han opprinnelig kommer fra.
– Jeg syns Tromsø bare blir kulere og kulere. Det er en raus by, sier Haakensen, som nå kan kalle seg ansvarlig redaktør for iTromsø.
Tilhørighet til avisen
Haakensen, opprinnelig fra Ammerud i Groruddalen, har jobbet for iTromsø i 25 år. Han begynte som nyhetsjournalist og var nyhetsredaktør i drøyt åtte år før han ble ansvarlig redaktør etter Stig Jakobsen tidligere i høst, da etter å ha vært konstituert i stillingen i ett år.
Samtidig ble Cecilie Stefanussen administrerende direktør.
iTromsø møter på nye utfordringer hele tiden, mener Haakensen, og uttaler at det nettopp er det som gjør redaktørstillingen så spennende.
– Jeg har blitt en av de eldste her. En fordel er at jeg kjenner organisasjonen godt, vet hva som sitter i veggene og kjenner til hva som har blitt gjort tidligere, både av hell og uhell, sier han.
Haakensen har som mål at lokalavisen han leder skal utvikle lokaljournalistikken, og han satser på å øke leserengasjementet til tromsøbefolkningen.
Ifølge redaktøren viser mediehusets lesertall at det er gjennomarbeidet journalistikk som engasjerer mest, og han tilføyer at han i så måte er veldig fornøyd med å ha næringslivsredaktør Rune Ytreberg på laget, som han mener er en av de fremste innen datastøttet journalistikk.
– Det gjør at vi oftere kan levere helt unike saker, blant annet gravesaker, og saker der vi henter ut lokale tall og trender fra store, nasjonale datamaterialer.
Videre forteller han at noen av temaene som engasjerer Tromsøs befolkning aller mest, er saker om eiendomsmarkedet og byutvikling. Byen har nemlig hatt stor befolkningsvekst over lang tid, og hadde de nest høyeste boligprisene i landet i 2020, ifølge Finansavisen.
Annonse
Sunn konkurranse
De siste 30 årene har iTromsø vært en byavis som nesten utelukkende dekker det som skjer i Tromsø og det som engasjerer tromsøværingene. Deres største konkurrent, avisen Nordlys, var tidligere i stor grad en landsdelsavis som dekket bredt.
Haakensen mener Nordlys med årene er blitt en stadig mer rendyrket tromsøavis - og at konkurransen om de lokale nyhetene dermed har blitt stadig tøffere.
Redaktøren tror den tette konkurransen med Nordlys kan ha positive sider, blant annet at den motiverer redaksjonen i iTromsø til å prestere og slå mer gjennom med unike saker.
– Det er leserne som til slutt tjener på den konkurransen. Selvfølgelig dekkes saker parallelt noen ganger, men når det skjer så prøver vi å dekke dem bedre enn Nordlys, sier han med et lurt smil.
Han påpeker at redaksjonen i iTromsø består av svært kompetente journalister.
– Det er journalistene som i første rekke bærer avisen, og jeg mener vi aldri har hatt så høy kompetanse i redaksjonen som vi har i dag.
Men én ting misunner han Nordlys for. Det er Nordnorsk debatt, som er Nord-Norges største forum for meningsjournalistikk.
– Det er et veldig godt produkt, innrømmer Haakensen.
Kultursatsing
Til tross for den harde konkurransen opplever iTromsø god abonnementsvekst. De har hatt 4,5 prosent opplagsøkning det siste året, og fortsetter å gjøre det bra i 2021, ifølge Haakensen.
– Nå er brukerøkonomien en like viktig del som annonseøkonomien. Den utviklingen har vært utrolig oppløftende og har bidratt til at journalistikken vår har blitt bedre, sier han fornøyd.
– Det har virkelig gitt meg troen tilbake på journalistikken, for det så mørkt ut i en periode, sier han og refererer til tiden før iTromsø og de andre abonnementsavisene begynte å ta betaling for pluss-saker.
Haakensen ønsker at iTromsø skal være en dagsavis for hele befolkningen i Tromsø, og ikke ekskludere noen målgrupper.
– Vi ønsker å gi et tilbud til den store massen. Vi vil ikke smalne oss, sier han.
Siden 2015 har iTromsø også satset høyt på kultur- og musikkjournalistikk med et eget musikkmagasin, Feedback, som består blant annet av musikk-, konsert- og filmanmeldelser, dybdeintervjuer med lokale, nasjonale og internasjonale artister og kommentarer.