Rett før jul kom beskjeden om at Polaris Media har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med flere små og store mediehus. Avisene er partneraviser, hvor majoriteten tidligere hadde avtale med Agderposten Media, som ble kjøpt opp av Polaris i 2020.
Et selvsagt alternativ
I Hallingdølen driver de på for fullt med å finne alternative løsninger, forteller redaktør Lillian Holden til Journalisten. De er i løpende dialog med de andre avisene som er i samme situasjon, og med aktører som kan presentere muligheter.
– Amedia er det selvsagte alternativet fortsatt. Men vi driver på for å se om det er mulig å etablere noe utenfor konsern.
Og det finnes muligheter utenfor konsern, sier Holden, men de er nødt til å kartlegge hvor reelle de mulighetene er.
– Det ruller og går, men det er allerede februar. Det er klart det må konkretiseres noe som er et reelt alternativ, om man ikke må gå i Amedia-retningen. Men det er moro å se at det er mulig å lage noe på utsida, sier Holden.
Pris og konkurransedyktig teknologi er imidlertid svært viktig, avslutter hun.
Annonse
Mentor Medier på banen
Flere av avisene Journalisten har snakket med sier de er nødt til å begynne å implementere nye systemer til høsten, og at det er knapt om tid til å bestemme seg.
Daglig leder i Vest-Telemark
Blad, Tor Arve Vartdal, forteller at de ennå ikke har konkludert og at
det er planlagt møter med flere aktører denne uka.
– Det er flere som har meldt seg på og som gjerne
vil lage løsninger. Nå snakker vi blant annet med Mentor Medier. De har
systemer og aviser, men ikke et partneropplegg. Vi er fortsatt ute og leter, sier han.
Fire av de største avisene som må forlate
Polaris ved utgangen av året, unntatt Dagen, møtes nå også ukentlig og samarbeider om
prosessen, forteller Vartdal.
– Vi har en liten arbeidsgruppe sammen med
Hallingdølen, Hordaland Folkeblad og Os og Fusaposten.
Åpent hos Amedia
Direktør for samarbeid og partnerskap i Amedia, Pål Eskås,
sier til Journalisten at de selvsagt har registrert at Polaris vil avvikle
avtalene med sine partneraviser ved årets utløp.
– Fra Amedias side er vi åpen for å gå i dialog
med alle som ønsker det. Samtidig er det vårt prinsipp at vi ikke kommenterer
eventuelle prosesser som pågår, og jeg kan derfor ikke si mer om dette nå, sier
Eskås til Journalisten.
Siden september har Amedia inngått avtaler om strategisk
samarbeid med Raumnes, Nye Troms og Drangedalsposten, bekrefter han.
For disse
avisene dreier samarbeidet om flere områder av avisdriften som redaksjonelle
systemer, salg, marked, abonnement, opplag og tekniske løsninger, ifølge Eskås.