Dagspressens markedsandel er nå nesten halvparten av hva TV har. Illustrasjon: Journalisten
Dagspressens reklamesalg stuper
Her ser du grunnen til nye spareplaner.
Dagspressen er fortsatt landets nest største reklamekanal målt i annonsevolum fra Mediebyråforeningens medlemmer. Men når det er sagt, ser det ut til at byråene snart bruker flere reklamekroner på nett enn papir.
Ifølge siste oversikt fra foreningen omsatte mediebyråene i årets fem første måneder like over 3,5 milliarder reklamekroner. Det er ifølge tallene en tilbakegang på 1,5 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.
Mest tilbake går dagspressen. Avisene mistet 17 prosent av omsetningen fra mediebyråene som kjøpte 718 millioner i reklameplass. Det er 147 millioner kroner mindre enn ved utgangen av mai-måned i fjor. Dagspressens markedsandel er nå nesten halvparten av TVs.
Noe vekst
Sola skinner på fjernsynet, som det heter i sangen. Omsetningen øker med 4,8 prosent til 1,354 milliarder kroner. En økning på 62 millioner fra samme tid i fjor.
Nettet er vekstvinneren så langt i år. Økningen er på 14,4 prosent til 574 millioner kroner, en økning på 72 millioner kroner i perioden.
Fagpressen, som er den klart minste kanalen går tilbake to millioner i omsetning til 26,7 millioner.
Ukepresse og magasiner mistet i perioden 5,9 prosent av omsetningen og omsatte i løpet av de fem aktuelle månedene 144,7 millioner fra mediebyråene, hvilket er nesten ti millioner svakere.
Radio går tilbake med 5 prosent og omsatte for 153 millioner, en tilbakegang på 8 millioner.