Dagspressens markedsandel er nå nesten halvparten av hva TV har. Illustrasjon: Journalisten

Dagspressens reklamesalg stuper

Her ser du grunnen til nye spareplaner.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagspressen er fortsatt landets nest største reklamekanal målt i annonsevolum fra Mediebyråforeningens medlemmer. Men når det er sagt, ser det ut til at byråene snart bruker flere reklamekroner på nett enn papir.

Ifølge siste oversikt fra foreningen omsatte mediebyråene i årets fem første måneder like over 3,5 milliarder reklamekroner. Det er ifølge tallene en tilbakegang på 1,5 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Mest tilbake går dagspressen. Avisene mistet 17 prosent av omsetningen fra mediebyråene som kjøpte 718 millioner i reklameplass. Det er 147 millioner kroner mindre enn ved utgangen av mai-måned i fjor. Dagspressens markedsandel er nå nesten halvparten av TVs.

Noe vekst

Sola skinner på fjernsynet, som det heter i sangen. Omsetningen øker med 4,8 prosent til 1,354 milliarder kroner. En økning på 62 millioner fra samme tid i fjor.

Nettet er vekstvinneren så langt i år. Økningen er på 14,4 prosent til 574 millioner kroner, en økning på 72 millioner kroner i perioden.

Fagpressen, som er den klart minste kanalen går tilbake to millioner i omsetning til 26,7 millioner.

Ukepresse og magasiner mistet i perioden 5,9 prosent av omsetningen og omsatte i løpet av de fem aktuelle månedene 144,7 millioner fra mediebyråene, hvilket er nesten ti millioner svakere.

Radio går tilbake med 5 prosent og omsatte for 153 millioner, en tilbakegang på 8 millioner.

Powered by Labrador CMS