Administrerende direktør Arvid Sand i MBL. Foto: Kathrine Geard
LO og Ap gleder utgiverne
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er bekymret over stygge januartall og glad for signaler om økt pressestøtte.
– Nå håper vi at det kan komme en økning allerede i revidert nasjonalbudsjett, sier administrerende direktør Arvid Sand i MBL, på bakgrunn av nyheten om at både LO og Arbeiderpartiet går inn for å gi mer til utsatte aviser.
Sand håper at den rødgrønne regjeringen med dette kan klare å oppfylle sitt løfte i Soria Moria-erklæringen i 2005, da den uttalte at pressestøtten skulle økes i inneværende stortingsperiode.
Skapte forhåpninger
– Dessverre er ikke løftet blitt innfridd så langt. Kulturminister Trond Giskes uttalelser i Dagbladet på nyåret om at regjeringen har et mål om å komme opp på et nivå på pressestøtten som tidlig på nittitallet, skapte forhåpninger, fordi det vil bety en økning i pressestøtten på nærmere 80 millioner kroner, sier Sand i en pressemelding.
MBL ba også om økte midler til avisene i forbindelse med regjeringens krisepakke i januar, men ble ikke tilgodesett. Siden da har mange aviser gått fra vondt til verre, ifølge organisasjonen.
Kraftig annonsefall
MBL viser til at avisenes annonsevolum fortsetter å synke. Bare i januar var det en nedgang på 21 prosent i forhold til året før. Riksspredte meningsbærende melder om en annonsenedgang på 24 prosent, mens de utsatte nr. 2-avisene har mistet 36 prosent av sine annonser. Over 500 stillinger er nedbemannet allerede, og MBL ser ingen signaler på at utviklingen snur.
– Det er ikke bare finanskrisen som er årsak til nedgangen, avisene er også inne i store strukturelle endringer som påvirker inntjeningen og skaper store utfordringer. Derfor er det mer enn noen gang viktig at avisene sikres gode rammebetingelser. Derved kan de også oppfylle de politiske målene med et mangfold av sterke økonomiske aviser og derved en god journalistikk, til beste for borgerne, uttaler Sand.