Kunnskapsbasen Medienorge har tilgjengeliggjort mediestatistikk siden 1994. Nå er det slutt.
Foto: Nils Martin Silvola
Medienorge legges ned for godt: – Veldig synd
Redningsaksjon kom til kort.
Kunnskapsbasen Medienorge legges ned, melder de selv tirsdag.
Medienorge har samlet inn og tilgjengeliggjort mediestatistikk siden 1994.
«Etter 30 år er kunnskapsbasen Medienorge dessverre historie. Årsaken er manglende finansiering fra Kultur- og likestillingsdepartementet etter at vår beskjedne bevilgning på 2,4 millioner ble strøket i statsbudsjettet for 2023», skriver prosjektleder Nina Bjørnstad i et nyhetsbrev sendt ut tirsdag 9. januar.
Reddet i ett år
Kunnskapsbasen, som har blitt driftet ved Universitet i Bergen, ble midlertidig reddet av et spleiselag bestående av Stiftelsen Tinius, Fritt Ord og Amedia.
Det ga Medienorge ett år ekstra til å overbevise departementet om verdien av det omfattende informasjonstilbudet deres, skriver Bjørnstad.
«Det nyttet dessverre ikke, og vi avslutter derfor vår dokumentasjon av medieutviklingen i Norge. Nettsidene våre blir tilgjengelige ut januar - deretter stenges de ned. En stor takk også til alle kilder som har stilt data til rådighet i disse årene.»
– Svært kortsiktig
Bevilgningen ble strøket med begrunnelse om at Medietilsynet allerede har i oppgave å innhente og utarbeide mediestatistikk og -analyse.
Det var blant andre Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås kritisk til.
– Den store oppgaven med å sikre god offentlig mediestatistikk fra en uavhengig kilde
slik Medienorge ved Universitetet i Bergen gjør, har en helt unik egenverdi. Uavhengig
informasjonsinnhenting og presentasjon av mediebruk i endring er viktigere enn noen
gang, og kan ikke løses av statens eget tilsyn, Medietilsynet, sa Åmås i en pressemelding da stiftelsen gikk inn i spleiselaget for å bevare kunnskapsbasen.
I dag uttaler han til Journalisten:
– Det er veldig synd at norske kultur- og mediepolitikere ikke har vært interessert i å redde Medienorge-basen. Mer enn noen gang trenger vi i den turbulente mediesituasjonen uavhengig mediestatistikk som supplerer det statlige Medietilsynet. Det er svært kortsiktig ikke å få på plass de beskjedne midlene Medienorge-basen trenger.
Marte Ingul, Amedias konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt, uttaler at spleiselaget satte sin lit til at langsiktig finansiering ble løst fra statlig hold.
– Vi er orientert av Medienorge om at dialogen med departementet dessverre ikke førte frem før statsbudsjettet for 2024 ble vedtatt. Det er beklagelig at denne saken ikke er løst, som fører til at kunnskapsbasen nå må legge ned arbeidet sitt med uavhengig bidrag til norsk medieforskning og mediebransje, sier Ingul.