FRI FORMIDLING: Medieorganisasjonene vil ha slutt på restriksjoner for journalister og fotografer under konserter og sportsbegivenheter. Foto: Max Rovenko/moltolive/Flickr.com

Sier nei til fotokontrakter

Klar beskjed fra medieorganisasjonene til internasjonale artister og sportsutøvere på besøk i Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske medier vil ikke lenger akseptere restriksjoner på journalisters og fotografers arbeid under arrangementer i Norge. Nok er nok, sier de norske medieorganisasjonene i en felles uttalelse, etter flere tiårs frustrasjoner. Spesielt rundt dekningen av konserter med kjente internasjonale artister, men også knyttet til sportsarrangementer.

Medieorganisasjonene oppfordrer norske arrangører til å klargjøre dette for utenlandske aktører og arrangører. Budskapet er også rettet mot redaksjonene.

– Ikke skriv under

– Vi oppfordrer norske redaktører til å la være å undertegne avtaler som aksepterer slike begrensninger, heter det i den felles uttalelsen fra Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Pressefotografenes Klubb, Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for Lokalaviser og Den Norske Fagpresses Forening.

De samme organisasjonene gikk ut med en liknende uttalelse i 2007, men ser nå grunn til å understreke budskapet på nytt. Årsaken er et økende antall kontrakter som hindrer fri nyhetsformidling.

Gjelder særlig fotografene

“Vi har med bekymring observert at det legges begrensninger på medienes dekning av kulturelle og sportslige arrangementer. I særlig grad gjelder dette fotografenes arbeidsbetingelser, og dette gjelder både innhenting av stillbilder og levende bilder fra arrangementer. Det er klart i strid med anerkjente prinsipper for fri nyhetsformidling når artister og arrangører stiller vilkår for hva som kan bringes av tekst og bilder i reportasjer og for hvordan dette senere kan brukes i mediet”, heter det i den felles uttalelsen.

Medieorganisasjonene understreker at utgangspunktet alltid må være at mediereportere, som kan legitimere seg med gyldig pressekort, vilkårsløst kan få utført det oppdrag som redaksjonsledelsen har pålagt dem i dekning av arrangementer som er åpne for allmennheten.

Behov for regler, men…

Samtidig heter det i uttalelsen at organisasjonene har forståelse for at det under store arrangementer er et praktisk behov for ordensregler, blant annet av hensyn til sikkerheten for artister og publikum.

“Disse bør arrangøren søke løst på forhånd – og gjerne i samarbeid med medieorganisasjonene. Vi har også forståelse for at artister og andre søker å verne seg mot useriøs kommersiell utnyttelse av deres opptredener og fotografier av dem selv. I Norge er det vår oppfatning at risikoen for denne type utnyttelse er så godt som fraværende, med den etikk og de tradisjoner norske medier arbeider etter og med den lovgivning som sikrer mot kommersiell utnyttelse av personfotografier (eksempelvis åndsverksloven § 45c)”, skriver organisasjonene.

“Sensurlignende tiltak”

De mener at mulighetene for slik utnyttelse uansett ikke kan forsvare inngrep i anerkjente prinsipper for fri nyhetsformidling, i form av sensurlignende tiltak.

Medieorganisasjonene viser også til retningslinjene fra European Federation of Journalists, utarbeidet i 2007.

Et ferskt eksempel er plateselskapet Universal, som krever at anmeldere leverer inn mobiler og signerer kontrakt før de får høre den nye plata til det canadiske bandet Arcade Fire.

– Kontrakten er helt absurd, på grensen til det komiske. Jeg har aldri sett en kontrakt som går så langt som dette. Jeg håper dette forblir et enkelttilfelle, siden det er så ekstremt, sier assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening til VG torsdag.

Kamp mot vindmøller?

På spørsmål fra Journalisten.no om medieorganisasjonenes utspill i realiteten representerer en ganske håpløs kamp mot vindmøller, svarer Kjelling Nybø:

– Vi håper at i hvert fall arrangørene skal ha forståelse for det vi nå sier. Det er veldig ofte snakk om at utenlandske artister opererer med slike kontrakter. Jeg har selv vært kulturredaktør og sett forferdelig mye rart. Men min erfaring er at det er fullt mulig å la være å underskrive denne typen kontrakter. Jeg vet at enkelte medier har valgt å boikotte arrangementer, for eksempel konserter. Men selv har jeg mer sans for å nekte å skrive under og likevel dekke arrangementet.

– Risikerer mediene da represalier?

– Det måtte i tilfelle være fra arrangørene, men jeg kjenner ikke til at det er kommet noen form for represalier mot medier.

– Et hjelpemiddel

– Hva hvis medienes holdning fører til at kjente band dropper Norge? Dere frykter ikke at det kan komme skarpe reaksjoner fra fansen?

– Medieorganisasjonene gjorde et liknende utspill i 2007. Da kom det ingen slike reaksjoner. Vår primære målgruppe i dette tilfellet er arrangørene. Vårt utspill gir dem et hjelpemiddel til å argumentere overfor internasjonale artister.

Powered by Labrador CMS