Erling Braut Haaland på Dagsrevyen 13. oktober.

DEBATT:

Når NRK blir en ufrivillig del av lakseindustriens Haaland-kampanje

Stiftelsen Reddvillaksen reagerer på NRKs omtaler av Erling Braut Haalands matvaner.

Publisert
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

I et lengre innslag på Dagsrevyen og på NRK.no 13. oktober, forteller NRK med entusiasme at en idrettsstjerne gjerne konsumerer en bestemt vare; norsk laks eller «Norwegian Salmon». Seerne og lesere får derimot ikke samtidig vite at idrettsstjernen nylig tegnet en sponsoravtale med aktørene som selger nettopp denne varen: Salmar og Norsk Sjømatråd.

Ja, dette er jo en kjendis/sportssak, og handler ikke om miljø eller industri. Samtidig er det jo nettopp denne settingen industrien ønsker å komme i; en ren gladsak der produktet spiller en sentral rolle. 

NRK burde da være ekstra på vakt og sørge for at publikum blir informert om de kommersielle bindingene som foreligger. Hva vil dere i NRK gjøre nå i etterkant for at saken rettes slik at seerne og leserne skal få den påkrevde informasjonen om de økonomiske koblingene mellom idrettsstjernen og oppdrettsindustrien?

Reddvillaksen jobber sammen med en rekke natur- og miljøorganisasjoner for å øke kunnskapene om de store miljøutfordringene som skyldes måten laks har blitt produsert på til nå. 

NRK burde da være ekstra på vakt og sørge for at publikum blir informert om de kommersielle bindingene som foreligger.

Vi ønsker at det innføres regler som gjør at industrien forlater den gamle driftsformen med åpne garnbaserte anlegg, der lakselus, rømming og slam skader våre fjordsystemer og truer eksistensen til en rekke ville arter, i særdeleshet den rødlistede naturlige ville laksen. Bærekraftig teknologi finnes; nullutslippsanlegg, men de fleste aktørene i industrien velger kortsiktig profitt så lenge myndighetene tillater dem å utsette innføringen. Dette til tross for at investeringene er moderate sett mot bransjens lønnsomhet.

Det har vært krevende å jobbe for miljøet i kamp med oppdrettsindustriens velfylte lommebøker og sterke lobbyorganisasjoner. De har til nå kontrollert fortellingen om lakseoppdrett til våre politikere, og store deler av pressen har tidligere dekket oppdrettssektoren som om det var en ny nasjonalidrett, eksemplifisert med de månedlige oppslagene à la «Ny rekord for Sjømateksporten. Vi [sic] solgte laks for 10 milliarder». 

En betydelig endring har imidlertid skjedd de siste par årene, noe oppdrettsindustrien selv har det meste av æren for med sine mange skandaler knyttet til miljø og dyrehelse. Men vi har også sett en stadig mer kunnskapsrik og kritisk presse. Ikke minst har NRK satt agenda med mange viktige saker. 

Kanskje nettopp derfor så vi dette året for første gang en gryende ydmykhet fra industrien under Arendalsuka. Alt var kanskje ikke helt «bærekraftig» til tross for all pr- og lobbyvirksomhet. 

Stortinget skal snart behandle Havbruksmeldingen, der en raskere overgang til bærekraftig oppdrettsteknologi med nullutslippsanlegg blir selve testen på politikernes vilje til å dytte industrien i riktig retning før skadene på våre fjorder og elver blir uopprettelige. Fremtidens konsumenter vil i økende grad etterspørre reell bærekraft, ikke bare grønnvasket, så dette vil også være bra for industrien selv.

Denne sommerens krise med stengte lakseelver som konsekvens av nedgangen i tilbakekomsten av ville laks til elvene i Norge understreker alvoret. Politikerne må nå se forbi oppdrettsindustriens festtaler og fortelle bransjen at den har blitt voksen, og at nå gjelder det voksne regler. 

Industrien må ta ansvar å rydde opp. Til det trengs en våken presse.

Powered by Labrador CMS