Erling Braut Haaland på Dagsrevyen 13. oktober.
Skjermdump NRK TV
DEBATT:
Når NRK blir en ufrivillig del av lakseindustriens Haaland-kampanje
Stiftelsen Reddvillaksen reagerer på NRKs omtaler av Erling Braut Haalands matvaner.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
I et lengre innslag på Dagsrevyen og på NRK.no 13. oktober, forteller NRK med entusiasme at en idrettsstjerne gjerne konsumerer en bestemt vare; norsk laks eller «Norwegian Salmon». Seerne og lesere får derimot ikke
samtidig vite at idrettsstjernen nylig tegnet en sponsoravtale med aktørene som
selger nettopp denne varen: Salmar og Norsk Sjømatråd.
Ja, dette er jo en kjendis/sportssak, og handler ikke om
miljø eller industri. Samtidig er det jo nettopp denne settingen industrien
ønsker å komme i; en ren gladsak der produktet spiller en sentral rolle.
NRK
burde da være ekstra på vakt og sørge for at publikum blir informert om de
kommersielle bindingene som foreligger. Hva vil dere i NRK gjøre nå i etterkant
for at saken rettes slik at seerne og leserne skal få den påkrevde
informasjonen om de økonomiske koblingene mellom idrettsstjernen og oppdrettsindustrien?
Reddvillaksen jobber sammen med en rekke natur- og
miljøorganisasjoner for å øke kunnskapene om de store miljøutfordringene som
skyldes måten laks har blitt produsert på til nå.
NRK burde da være ekstra på vakt og sørge for at publikum blir informert om de kommersielle bindingene som foreligger.
Vi ønsker at det innføres
regler som gjør at industrien forlater den gamle driftsformen med åpne
garnbaserte anlegg, der lakselus, rømming og slam skader våre fjordsystemer og
truer eksistensen til en rekke ville arter, i særdeleshet den rødlistede naturlige
ville laksen. Bærekraftig teknologi finnes; nullutslippsanlegg, men de fleste
aktørene i industrien velger kortsiktig profitt så lenge myndighetene tillater
dem å utsette innføringen. Dette til tross for at investeringene er moderate
sett mot bransjens lønnsomhet.
Det har vært krevende å jobbe for miljøet i kamp med
oppdrettsindustriens velfylte lommebøker og sterke lobbyorganisasjoner. De har
til nå kontrollert fortellingen om lakseoppdrett til våre politikere, og store
deler av pressen har tidligere dekket oppdrettssektoren som om det var en ny
nasjonalidrett, eksemplifisert med de månedlige oppslagene à la «Ny rekord for
Sjømateksporten. Vi [sic] solgte laks for 10 milliarder».
En betydelig endring
har imidlertid skjedd de siste par årene, noe oppdrettsindustrien selv har det
meste av æren for med sine mange skandaler knyttet til miljø og dyrehelse. Men
vi har også sett en stadig mer kunnskapsrik og kritisk presse. Ikke minst
har NRK satt agenda med mange viktige saker.
Kanskje nettopp derfor så vi dette
året for første gang en gryende ydmykhet fra industrien under Arendalsuka. Alt
var kanskje ikke helt «bærekraftig» til tross for all pr- og
lobbyvirksomhet.
Stortinget skal snart behandle Havbruksmeldingen, der en
raskere overgang til bærekraftig oppdrettsteknologi med nullutslippsanlegg blir
selve testen på politikernes vilje til å dytte industrien i riktig retning før
skadene på våre fjorder og elver blir uopprettelige. Fremtidens konsumenter vil
i økende grad etterspørre reell bærekraft, ikke bare grønnvasket, så dette vil
også være bra for industrien selv.
Denne sommerens krise med stengte lakseelver som konsekvens av
nedgangen i tilbakekomsten av ville laks til elvene i Norge understreker
alvoret. Politikerne må nå se forbi oppdrettsindustriens festtaler og fortelle bransjen
at den har blitt voksen, og at nå gjelder det voksne regler.
Industrien må ta
ansvar å rydde opp. Til det trengs en våken presse.