Flere regionsaviser satser på «Lesernes Avis»
Også Fredriksstad Blad og Budstikka har tatt i bruk Eddas pilotprosjekt hvor leserne kan dele stoff fra nærmiljøet.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
På tirsdag lanserte også Fredriksstad Blad lesergenerert avis under vignetten «Mitt FB», et pilotprosjekt i betaversjon som Drammens Tidende var en av de første avisene i Edda Media til å prøve.
– Vi nærmer oss 100 registrerte på to dager, sier nettsjef i Fredrikstads Blad, Geir Bakken. Han forteller at leserne så langt har lagt inn saker om kulturarrangementer, møtereferater og bursdagsbilder.
Ingen erstatning for journalistikk
På spørsmål om ikke dette bare blir en slags lokal oppslagstavle og måte å klare seg med færre journalister på, som ble brakt opp i en kommentar til forrige artikkel Journalisten skrev om prosjektet, svarer Bakken følgende:
– Det er bare en av mange tjenester på siden vår, og er ment som et supplement, ikke som noe som skal gå på bekostning av journalistikken vår. Jeg synes det gir merverdi til nettsiden vår, understreker han.
Må betale for pilotprosjektet
Budstikka, hvor Edda Media bare er minoritetseier, har hatt pilotprosjektet på nettsiden sin siden slutten av november.
– Budstikka betaler litt for dette, forklarer Henning Sund i Edda Interaktiv, men presiserer at også andre Edda aviser betaler, men gjør det indirekte gjennom å betale for et rammeverk med tjenester og felles design.