Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Den oslobaserte journalisten jobber for tiden i Jakt og Fiske, men har bakgrunn fra Adresseavisen, Bergens Tidende og Firda.
Audun Hageskal forteller Journalisten at han har savnet å gjøre andre typer reportasjer. Så hvorfor ikke gjøre det på fritiden? Hageskal har lekt seg med tanken på å starte nettmagasin tidligere, men det var forrige uke at han publiserte sine første artikler i divergent.
Han håper det er interesse der ute til en manneside uten halvnakne damer, men med godt innhold.
– Jeg er glad i å skrive, så det føles ikke som en jobb. Jeg velger saker jeg er interessert i selv. Historier som er fascinerende, sier han.
Han mener det mangler et digitalt magasin for menn som ikke bare utelukkende har testosteron-saker. Divergent skal være annerledes enn det klassiske mannebladet.
–Så du tar ikke opp kampen mot Vi Menn?
– Nei, egentlig ikke. De er en annen nisje og de har helt andre ressurser. Jeg ser ikke på de som beveger seg i samme kategori og vil heller ikke gå for den type profil. Ordet divergent betyr annerledes og at man beveger seg bort fra det som er felles, og der ligger også noe av konseptet jeg forsøker meg på.
Hageskal har ikke brukt mye tid og penger på oppstarten. Han fikk hjelp av kompiser til det tekniske i Wordpress og har brukt i underkant av 1000 kroner. Han tjener ikke penger på magasinet nå, men legger ikke skjul på at det er et håp om å gjøre det på sikt.
– Jeg vet hvor utfordrende det er med annonsører i dag, men er det mulig å tjene penger vil jeg jo det. Jeg regner ikke med at annonsørene vil komme løpende fra dag 1. Det vil være som å tro på julenissen.
Annonse
Ingen interessekonflikt
Som mangeårig journalist har han Vær Varsom-plakaten i beinmargen og akter å følge den. Det vil ikke komme produktplassering i nettmagasinet.
Om han publiserer produktomtaler er det enten fordi han mener det er et interessant og godt produkt, eller fordi det ligger en kul historie bak.
– Det blir ingen interessekonflikter med jobben som journalist i Jakt og Fiske?
– Jeg skriver ikke om slike saker i nettmagasinet. Skillet der er helt klart. Hadde jeg oppdaget en sak som var aktuell for Jakt og Fiske, hadde jeg ikke brukt tid og ressurser på å skrive den til nettmagasinet. Det er ikke aktuelt i det hele tatt.
Siden de første sakene ble publisert tirsdag forrige uke har nettmagasinet hatt 8.500 unike brukere.
Hageskal forteller at magasinet har fått en egen Facebook-side, men at mye av trafikken kommer av at intervjuobjektene har delt sakene i sine kanaler. To-tre-artikler har også blitt lagt på sol.no.
– Jeg fikk tilbakemelding fra sol.no om at det var kult satset. Jeg har også fått flere positive tilbakemeldinger på at innholdet skiller seg ut i mengden, sier han.
Nå er planen videre å bygge opp en trofast leserskare.