Illustrasjon. Foto: Kathrine Geard
Dyrere avispapir kan få konsekvenser
Norske Skog vil heve prisene på avispapir. Det kan bli dyrt i nedgangstidene.
Norske Skog er en av verdens største avispapirprodusenter. Tidligere har selskapet varslet at prisen på avispapir skal opp med mellom 15 og 20 prosent.
Jakter ny leverandør
Det har fått sjefen i Metro International til å reagere. Verdens største avisprodusent er nå ute etter å finne billigere alternativer til Norske Skog.
– Det er ikke så mange som vi kunne tenkt oss, men det er muligheter for nye leverandører i Russland, Hong Kong og Canada, sier finansdirektør Anders Kronberg til danske Børsen.
Metro International kjøper rundt 100.000 tonn med avispapir årlig. Danske Journalisten anslår at en prisstigning på 15 prosent vil medføre merkostnader for avisselskapet på mellom 50 og 60 millioner årlig.
– Vesentlig kostnad
I Norge er det Mediebedriftenes Landsforeningen (MBL) som forhandler på vegne av sine medlemmer gjennom datterselskapet Papirkjøp. Schibsted forhandler på egne vegne.
Ifølge Arvid Sand i MBL forhandler selskapet om kjøp av 120.000 tonn papir årlig og skal i forhandlinger i desember.
– Det er ikke uvanlig at leverandørene i forkant av forhandlingene markerer at de vil ha prisøkninger. Det har vi sett før. Det er forhandlingene som setter prisene, og de er ikke begynt ennå, sier Sand.
I en periode da konjunkturene peker nedover, kan en prisøkning gjøre store utslag i regnskapene til papiravisene.
– Avispapir utgjør mellom 12 og 15 prosent av kostnadsmassen til en avis, så det sier seg selv at en vesentlig del er knyttet opp til kostnadene. Så da kan du tenke deg hva det kan bety.
Norske Skog er hovedleverandør til Papirkjøp. Om det vil endre seg dersom prisen økes dramatisk, er uvisst.
Må øke lønnsomhet
For Norske Skog skal en prisøkning være nødvendig.
– Saken er at produksjonskostnadene våre har økt med rundt 35 prosent. I perioden fra 2002 har prisen vi får for papiret stått helt stille. Vi har hatt en kostnadsskvis i denne perioden, derfor skal prisene i Norge og Europa opp, sier kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie.
Bratlie forteller at Norske Skog er forberedt på nedgangen i finansmarkedet.
– Dersom vi ikke får nok kjøpere som gjør det lønnsomt for oss, så er vi forberedt på å begrense kapasiteten i produksjonen, midlertidig eller helt.