Mest penger bruker NRK på å abonnere på Schibsteds aviser.

NRK har medie­abonnementer for over 23 millioner kroner

Slik fordeler abonnementsutgiftene til NRK seg.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Journalisten har fått innsyn i og gjennomgått NRKs utgifter til medieabonnementer i 2024. Det vil si abonnement på aviser, magasiner og tidsskrifter.

NRK har flere forskjellige avtaler med ulike nyhetsmedier, magasiner og mediehus, som også har litt forskjellig varighet. Noen avtaler løper ut 2025, mens andre strekker seg over et par år tilbake i tid. 

Vi har tatt utgangspunkt i abonnementer som løper inneværende år. Det betyr at noen abonnementer er tegnet tidligere, betalt og regnskapsført andre år enn 2024.

I 2024 har NRK abonnementer på andre medier til en verdi på om lag 23,5 millioner kroner. De største utgiftene er knyttet til bedriftsavtaler hos andre norske mediehus.

Schibsted på topp

Den største posten på over sju millioner kroner går til Schibsted, som blant annet inkluderer Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, VG og Aftenposten, i avtaler som totalt strekker seg rundt to år.

I en tilsvarende toårsperiode går det over tre millioner kroner til abonnement hos Amedia, og over fire millioner til bedriftsavtaler med Dagens Næringsliv over en treårsperiode. DN er dermed enkeltavisen som ifølge tallene henter ut aller mest fra bedriftsavtaler med NRK.

I tallene fra NRK kommer det ikke frem noen egen Polaris Media-avtale, men Adresseavisens bedriftsavtale innebærer en utgift på litt over én million kroner fordelt på rundt to og et halvt år.

NRK har abonnementsavtaler med Medier24 til en verdi av om lag 1,2 millioner kroner over en treårsperiode, mens Vårt Land og Dagbladet har tilsvarende avtaler til rundt 600.000 og 400.000 kroner fordelt på rundt to og et halvt år.

Dagsavisen har avtaler med NRK til rundt 800.000 kroner fordelt over tre år. Klassekampens avtaler har en verdi på rundt 1,5 millioner kroner over to og et halvt år, mens NRKs tilsvarende avtaler med Morgenbladet beløper seg til om lag én million kroner over rundt to og et halvt år.

Kulturavisa Subjekt mottar i overkant av 200.000 kroner fra NRK for abonnementer over rundt tre år, mens NRKs utgifter til Kampanje beløper seg 260.000 for en toårsperiode.

Lite til Jazznytt

NRK har også andre, mindre utgifter til medier som stort sett beløper seg fra noen hundre til noen tusen kroner. Blant annet betales det rundt 3700 kroner for Vanity Fair og litt over 2000 kroner for Vogue Scandinavia til abonnementer som løper over et par år.

 Jazznytt får i overkant 2300 kroner for abonnementsavtaler som løper over fire år.

NRKs utgifter til medieabonnementer i 2024

NB! Noen avtaler løper ut 2025, mens andre strekker seg over et par år tilbake i tid.

Powered by Labrador CMS