– Selv om digitalveksten er god, veier det dessverre ikke helt opp for tilbakegangen på papir, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
Arkivfoto: Morgane Fauconnier
OPPLAGSTALL 2024.
Totalopplaget går svakt tilbake
Men tilbakegangen i avisopplaget er mindre enn for ett år siden.
I dag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) fram opplagstall
for første halvår 2024. Tallene viser at det samlede opplaget går tilbake med
én prosent.
Digital vekst
– Tilbakegangen i totalopplaget er mindre enn for ett år
siden, men selv om digitalveksten er god, veier det dessverre ikke helt opp for
tilbakegangen på papir, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i
en pressemelding.
Det digitale opplaget øker med 8,5 prosent.
Kategoriene komplett og papir går tilbake med henholdsvis 15
og 20 prosent.
«Det betyr at det heldigitale opplaget nå utgjør 67 prosent
av totalopplaget, komplett utgjør 30 prosent og det rene papiropplaget utgjør
3,6 prosent», skriver MBL.
Papirkutt påvirker
– Mange mediehus står i krevende utfordringer, og flere har
det siste året endret frekvens. Tilbakegangen på papir er derfor forventet.
Samtidig ser vi at mediehusenes digitale tilbud er attraktive for abonnentene,
digitalopplaget øker, og flere lykkes godt med å få med seg brukerne over på
digitale flater, sier Øgrey.
De siste tre årene har mer enn 60 titler kuttet i antall
utgaver og bare i første halvdel av 2024 endret 25 titler frekvens, opplyser MBL.
Økt salg av heldigitale abonnement kompenserer for deler av
bortfallet på papir. Både nisjeavisene og lokalavisene kan vise til en tosifret
digitalvekst, mens riksavisene øker med 1,5 prosent digitalt.
For de nesten 120 LLA-avisene som er med i målingen, er status at netto opplagstall for første halvår i år er helt likt hva det var i første halvår 2023.
– Stabile opplagstall vitner om at lokalavisene står sterkt landet rundt. Vi gleder oss over at folk setter pris på avisene våre og den redaktørstyrte, troverdige journalistikken. Det inspirerer oss også til å videreutvikle den nye samarbeidsdesken i Bergen som LLA, NRK og Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) er godt i gang med, sier Tomas Bruvik, generalsekretær i LLA, i en pressemelding.
Papirsmell i Dagbladet
Blant avisene avisene som har fått seg en trøkk dette halvåret, er Dagbladets papiravis, som har mistet 38 prosent av opplaget sammenlignet med samme periode i fjor. Dagbladet Pluss mister også abonnenter, og går tilbake åtte prosent.
Dagsavisen, som var avisen som hadde det største fallet i antall lesere i målingen som ble lagt fram i forrige uke (-37,3 prosent), har også en dropp i antall abonnenter. Tilbakegangen er på 20 prosent.
Andre aviser som faller er Aftenposten Junior (-16 prosent) og Dagens Perspektiv (-27 prosent).
Blant avisene som øker mest, er bydelsavisene Nordre Aker Budstikke (+39 prosent) og Akersposten (+46 prosent).
Norges 10 største aviser i opplag:
- VG - 292.000*
- Aftenposten – 241.000
- Dagens Næringsliv – 96.000
- Dagbladet – 93.000**
- Bergens Tidende – 88.000
- Adresseavisen – 78.000
- Stavanger Aftenblad – 66.000
- Fædrelandsvennen – 42.000
- Klassekampen – 35.000
- Romerikes Blad – 31.000
* I tallene for VG inngår opplagstall både for VG (29.000)
og VG+ (263.000).
** I tallene for Dagbladet inngår opplagstall både for Dagbladet (14.000) og
Dagbladet Pluss (79.000).
Se alle tallene på medietall.no