I filmen «Mina og røverne» møter vi blant annet Rune Cato Liljebakk og Mina Hadjian.

NRK vil ikke anmelde film på grunn av habilitetskonflikt. Uforståelig, mener teamet bak filmen

Filmpolitiets Birger Vestmo mener det er for mange bindeledd mellom NRK og filmen «Mina og røverne» til at det var forsvarlig å skrive en anmeldelse. 

Publisert

Det er ikke uvanlig at NRK er med som co-produsenter på norske filmer. I praksis betyr det blant annet at de bidrar med midler til produksjonen av filmene. I tillegg blir filmene vist, ofte i en litt kortere versjon, på NRKs kanaler.

Filmregissør Kari Anne Moes siste film, «Mina og røverne», er laget i samarbeid med statskanalen. Dokumentaren følger tidligere NRK-programleder Mina Hadjian, som har drevet RøverRadion de siste elleve årene.

Nå reagerer teamet bak filmen på at NRK har valgt å ikke anmelde filmen på grunn av det NRK mener er en habilitetskonflikt.

– Vi tok en evaluering i redaksjonen om at NRK var litt for dypt involvert til at vi følte det var behagelig å anmelde filmen, sier Birger Vestmo, vaktsjef og kritiker i NRKs Filmpolitiet, til Journalisten.

Nære NRK-koblinger

Det var i august at NRKs utsendte filmkritiker kom tilbake fra pressevisningen av «Mina og røverne». Etter å ha sett filmen følte hen at NRKs rolle i produksjonen ble for stor til at vedkommende kunne kaste terning. 

På grunn av anmelderens observasjoner landet NRK på avgjørelsen om å ikke anmelde filmen likevel, forteller Vestmo.

En avgjørelse alle ikke er like fornøyde med.

– Vi har ikke opplevd at NRK har latt være å anmelde filmer hvor de har vært co-produsent tidligere, sier daglig leder i Norsk filmdistribusjon, Linn Barholt, til Journalisten. 

Linn Barholt Norsk Filmdistribusjon
Linn Barholt Norsk Filmdistribusjon

– Vi forstår ikke helt om det var fordi NRK hadde kjøpt den inn, om det var på grunn av plasseringen av NRK-logoen, eller om det var på grunn av Mina Hadjians koblinger til filmen, sier Barholt.

Barholt forteller at en anmeldelse fra NRK er viktig i arbeidet med å få nordmenn til å se norske filmer. 

– NRK er en stor plattform, de har mange som leser anmeldelsene og som bruker dem som en guide på hva de skal se. De har kjempetillit i befolkningen. 

Hun legger til: 

– Dersom NRK hadde sett filmen og gitt den en god anmeldelse, har det kjempemye å si for oppmerksomheten filmen får. NRK er et medie som treffer folk i alle aldre, som ikke nødvendigvis har oppmerksomhet som man får alle andre steder. Det har masse å si. 

– Den tapte synligheten er en tapt mulighet til å nå publikum. 

Redde for å så tvil

Filmpolitiets Vestmo peker på flere utfordringer knyttet til en NRK-anmeldelse av akkurat denne filmen:

– NRK delfinansierer en del dokumentarfilmer, men i de filmene har vi stort sett ikke sett noe til NRKs engasjement før helt på slutten av rulleteksten, mens i denne filmen, uten at jeg har sett den selv, meldte anmelderen at NRK er nevnt allerede under forteksten, forklarer Vestmo. 

– Det tyder jo på et litt større engasjement i filmen enn på noen av de andre vi har anmeldt. 

Han peker også på at radioprogrammet «Røverradioen» med Mina Hadjian som programleder, tidligere ble sendt på NRKs P2. 

– At programmet ikke lenger sendes på lineær radio, spiller mindre rolle, da alle episodene som er sendt fremdeles ligger på NRK Radio, slik at radioprogrammet filmen omhandler, fremstår som et NRK-produkt, sier Vestmo. 

Han forteller videre at NRK er redde for å så tvil rundt egen troverdighet og habilitet. Han mener derfor at det i dette tilfellet ikke var forsvarlig å anmelde filmen. 

– Når det er sagt, vi har tidligere anmeldt filmer der NRK har vært involvert, men ikke i like høy grad som tilfellet er her, sier han. 

Birger Vestmo Filmpolitiet
Birger Vestmo i Filmpolitiet har forståelse for at det kan være vanskelig å forstå vurderingene som gjøres på magefølese.

NRK har ingen nedskrevne regner for hvor habilitetsgrensa går, forteller Vestmo. Om filmer de anmelder krysser den, er en vurderingssak fra den ene filmen til den neste.

Vestmo har forståelse for at det kan være vanskelig å forstå vurderingene som gjøres på magefølelse. 

– Akkurat når det gjaldt «Mina og røverne» følte vår anmelder at her var det for mange bindeledd mellom NRK og filmen til at det var forsvarlig av hen å skrive en anmeldelse. 

Han legger til: 

– NRKs rolle fremheves både før, under og etter filmen, og vi traff vår redaksjonelle beslutning på bakgrunn av hens tilbakemeldinger. Vi anmeldte heller ikke fjorårets kinosuksess «Bukkene Bruse på Badeland» av samme årsaker.

Må velge bort filmer

Vestmo trekker fram flere andre grunner til at de valgte å ikke anmelde filmen. 

– I tillegg til at radioprogrammet «Mina og røverne» har blitt kjent på NRK, er tilfanget av filmer og serier NRK anmelder enormt stort, forteller han 

NRK velger bort mange filmer og serier hver eneste uke, både kinofilmer og strømmefilmer. 

– Så da er det ikke så mye som skal til før en film blir lagt vekk og nedprioritert til fordel for noe annet. 

– Vurderte dere å gi en ekstern anmelder jobben med å anmelde filmen? 

– Vi har vurdert det og vi har også hatt det, men det byr på noen andre utfordringer som gjelder oppfølging blant annet, forteller Vestmo. 

– Samtidig er det ikke sikkert at det hadde løst problematikken rundt anmeldelser av NRK-relaterte produksjoner, verken på kino eller på TV-fronten.

Powered by Labrador CMS